Το ακραία σουρελιαστικό όραμα του Σαλβαδόρ Νταλί με τίτλο Giraffes on Horseback Salad (ή The Surrealist Woman) «επιστρέφει από τη λήθη» με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης.

Το σενάριο που εμπνεύστηκε ο αμφιλεγόμενος για την υποστήριξη του δικταροτικό καθεστώς του Φράνκο (ανάμεσα σε άλλα) Νταλί είχε απορριφθεί το 1937 από τα στούντιο του Χόλιγουντ ως «υπερβολικά ακραίο».

«Δεν βγάζει νόημα» είχαν απαντήσει στον Νταλί οι υπέύθυνοι της MGM για την ιστορία που είχε γράψει για τους αδελφούς Μαρξ.

Ο Νταλί ήθελε να φέρει στην οθόνη την ιστορία ενός Ισπανού αριστοκράτη που ερωτεύεται μια αινιγματική γυναίκα -το κοινό δεν θα έβλεπε ποτέ το πρόσωπο της- που ζει ένα σουρεαλιστικά ονειρικό παραλήρημα.

Τώρα το προτζεκτ που είχε μείνει στο ράφι, έρχεται με τη βοήθεια της τεχνητής νοημοσύνης και την έγκριση του Μουσείου Νταλί.

Στο κλιπ που δόθηκε στη δημοσιότητα, μια κεντρική φιγούρα με ανοιχτόχρωμα ξανθά μαλλιά που φορά μια περίτεχνη, πορτοκαλί μάσκα διακοσμημένη με πολλά μάτια φορά ένα ροζ, ανάγλυφο ρούχο με περίπλοκα σχέδια.

«Ακόμη και αν έχετε τις καλύτερες προθέσεις, το τρέιλερ επιβεβαιώνει τι μπορεί να κάνει το A.I. στην κινηματογραφική παραγωγή. Να δημιουργήσει σκουπίδια»

Γύρω από αυτήν, κυκλοφορούν περσόνες με εξίσου σουρεαλιστικές, ιδιότυπες μάσκες και επίσημη ενδυμασία.

Το φόντο είναι αμυδρά φωτισμένο με μια δροσερή, γαλαζοπράσινη απόχρωση, και η μυστηριώδης, ονειρική ποιότητα της σκηνής δημιουργείται με ψηφία.

Το Μουσείο Νταλί στη Φλόριντα έχει δώσει την επίσημη έγκρισή του, και το βίντεο διαφημίστηκε σε ένα συνέδριο της Google στο Λας Βέγκας, με τον τεχνολογικό κολοσσό να βάζει το Giraffes on Horseback Salad στην κορυφή της λίστας με τα «συγκεκριμένα παραδείγματα του πώς οι κορυφαίες επιχειρήσεις αξιοποιούν τις δυνατότητες παραγωγής πολυμέσων του Google Cloud».

Το πρότζεκτ δεν είναι το «πνευματικό δημιούργημα» κάποιου καλλιτέχνη, αλλά του διαφημιστικού πρακτορείου Goodby, Silverstein & Partners με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, γνωστό για τη δουλειά του με το Mountain Dew και το Cheetos.

Ωστόσο το ArtNet δεν πείθεται για την αξία του κλιπ.

«Τεχνικά, αυτό που υπάρχει είναι απλώς ένα A.I. τρέιλερ, όχι πλήρης ταινία. Ρίξτε μια ματιά μόνοι σας. Δείτε αν είμαι παρανοϊκός» σχολιάζει ο Μπεν Άνταμς.

«Θα μπορούσα να πω πολλά πράγματα για αυτό το κλιπ. Στο δελτίο τύπου, ο επικεφαλής του Μουσείου Νταλί ενθουσιάζεται ‘με την τεχνολογία, που όταν βρεθεί στα σεβαστά χέρια των καλλιτεχνών, επιτρέπει στον φανταστικό κόσμο του Νταλί, κλειδωμένο στη λήθη, να αναδυθεί’. Αλλά αυτές οι ‘ψευδο-σουρεαλιστικές εικόνες έχουν ελάχιστη σχέση με το αρχικό όραμα του Νταλί για το σενάριο του Giraffes on Horseback Salad, το οποίο είναι διαθέσιμο στο διαδίκτυο» συνεχίζει.

«Θα μπορούσα να αναιρέσω το μοντάζ και να επισημάνω ότι στο σενάριο του Νταλί η ήρωίδα δεν αποκάλυπτε ποτέ το πρόσωπο της — και όμως εδώ το βλέπεις. Θα μπορούσα να μιλήσω για το πώς η τρελή έμπνευση του Νταλί θυμίζει γυρίσματα από φωτογράφηση μόδας, με κέρινα ομοιώματα. Αλλά πραγματικά, τίποτα από αυτά δεν έχει σημασία. Ακόμη και αν έχετε τις καλύτερες προθέσεις, το τρέιλερ επιβεβαιώνει τι μπορεί να κάνει το A.I. στην κινηματογραφική παραγωγή. Να δημιουργήσει σκουπίδια» προσθέτει.

Ο Άνταμς αποδομεί τα πάντα. Την αρχιτεκτονική, το φωτισμό, τα δάχτυλα, τις κινήσεις. «Αν αφιερώσετε ένα δευτερόλεπτο σε αυτό, σίγουρα θα του έχετε δώσει περισσότερο χρόνο από αυτόν που ξόδεψαν οι άνθρωποι που υπογράφουν αυτό το τερατούργημα» λέει.

«Αν αφιερώσετε ένα δευτερόλεπτο σε αυτό, σίγουρα θα του έχετε δώσει περισσότερο χρόνο από αυτόν που ξόδεψαν οι άνθρωποι που υπογράφουν αυτό το τερατούργημα»

«Για όνομα του Θεού, δείτε τα ακατάληπτα πρόσωπα αυτών των ανθρώπων! Μην προσπαθήσετε να προσποιηθείτε ότι αυτό είναι κάπως σκόπιμο! Κοιτάξτε αυτό το ρολόι. Ο ρωμαϊκός αριθμός τέσσερα είναι πέντε γραμμές! Ο ρωμαϊκός αριθμός οκτώ είναι έξι γραμμές! Ούτε η ‘έκσταση’ ούτε η ‘διαβολική ποιότητα’ που υπερασπίζονται οι δημιουργοί του στο δελτίο τύπου αποτυπώνονται σε αυτή την άσκηση τεχνητής νοημοσύνης στην κινηματογραφική παραγωγή. Απλώς σε κάνει να αισθάνεσαι αόριστα ναυτία, άρρωστος».

Το Giraffes on Horseback Salad, για σχεδόν έναν αιώνα, επιβίωνε μόνο σε σκίτσα και σημειώσεις.

Τώρα «επανέρχεται» με τη συνδρομή της πλατφόρμας Veo 2 της Google για δημιουργία βίντεο, μαζί με την Imagen 3 (για εικόνες/οπτική δημιουργία).

Ο Jeff Goodby, συνιδρυτής της Goodby, Silverstein & Partners ξεκαθάρισε ότι δεν πρόκειται για πιστή αναπαραγωγή του αυθεντικού έργου, αλλά για μια «αναβίωση» (reawakening είναι η λέξη που χρησιμοποιεί) του οράματος του Νταλί.

«Ο Σαλβαδόρ Νταλί φαντάστηκε μια ταινία τόσο σουρεαλιστική, τόσο ξεκομμένη από τις συμβάσεις, που δεν πραγματοποιήθηκε όσο ζούσε», δήλωσε. «Τώρα, χάρη στις εκπληκτικές δυνατότητες των Veo 2 και Imagen 3, μπορέσαμε να βοηθήσουμε να ζωντανέψει αυτό το όραμα -όχι ως αντίγραφο, αλλά ως ‘αφύπνιση’. Είναι ένα από τα πιο δημιουργικά συναρπαστικά πράγματα που έχουμε κάνει ποτέ», συνέχισε.

«Ο Σαλβαδόρ Νταλί έλεγε ότι θα τον θυμόμαστε περισσότερο για τις λέξεις που έγραψε παρά για τους πίνακές του», δήλωσε η διεύθυνση Μουσείου του Νταλί στη Φλόριντα.

Το debate για το σταυροδρόμι τεχνητής νοημοσύνης και καλλιτεχνικής δημιουργίας συνεχίζεται.