Όταν κάνει κρύο, συνήθως θέλουμε να μένουμε σπίτι, να ξεκουραζόμαστε στον καναπέ μας και αν δεν βλέπουμε κάποια αγαπημένη σειρά, να σκρολάρουμε στα social media! Έτσι, αφού δεν έχουμε όρεξη για έξοδο, τουλάχιστον ενημερωνόμαστε για τα νέα του κόσμου και των φίλων μας και βέβαια χαλαρώνουμε, χαζεύοντας αστεία βίντεο ή κάνοντας like στη νέα profile της κολλητής μας!

Σίγουρα μια μουντή μέρα, που έξω ενδεχομένως βρέχει καταρρακτωδώς ή έχει παγωνιά και που ίσως αυτό, εκτός από το ότι μας έχει κρατήσει σπίτι, μας έχει χαλάσει και τη διάθεση, η περιήγησή μας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι μια ασχολία, που μπορεί να μας κρατήσει καλή παρέα.

Μία σχετική έρευνα, που δημοσιεύτηκε το 2025 στο επιστημονικό περιοδικό Psychological Science, εξέτασε την επιρροή του καιρού στη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Οι ερευνητές εξερεύνησαν περισσότερες από 3 δισεκατομμύρια αναρτήσεις στο Facebook και το X από πάνω από 300.000 άτομα.

Στη συνέχεια, συσχέτισαν τον αριθμό των αναρτήσεων που έκαναν οι χρήστες με τον καιρό στην περιοχή τους και σε ακτίνα μέχρι και 4 χιλιόμετρα. Οι αναλύσεις επικεντρώθηκαν στις επιδράσεις της θερμοκρασίας και της βροχόπτωσης.

Στην εν λόγω έρευνα, έγινε σύγκριση με τις ζεστές -χωρίς βροχόπτωση- μέρες, με αυτές κατά τις οποίες δηλαδή η θερμοκρασία άγγιζε τους 15 με 20 βαθμούς Κελσίου και είχε ξαστεριά. Συγκριτικά με αυτές τις ημέρες, λοιπόν, οι ημέρες με παγετό αλλά και οι ημέρες με καύσωνα φαίνεται πως ευνόησαν τις αναρτήσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αυξάνοντας τον αριθμό τους σημαντικά.

Υπήρχαν, επίσης, περισσότερες αναρτήσεις σε ημέρες με βροχόπτωση από ό,τι σε ημέρες που δεν έβρεχε. Συγκεκριμένα, αυτές αυξήθηκαν κατά 34% στο Facebook και κατά 35% στο X. Μάλιστα, σύμφωνα με τους ερευνητές, οι αναρτήσεις αυτές δεν είχαν να κάνουν μόνο με αναφορά στον ίδιο τον καιρό. Εκτός από τις σχετικές αναρτήσεις, όπως θα μπορούσαν για παράδειγμα ν είναι κάποιες φωτογραφίες με ένα βρεγμένο τζάμι και δίπλα μια ζεστή σοκολάτα ή κάποια σχόλια για το ότι επιτέλους χιόνισε, υπήρχαν δημοσιεύσεις που αφορούσαν και σε άλλο, τελείως άσχετο με τον καιρό, περιεχόμενο.

Ακόμη, εξετάστηκε αν, σε ένα δεδομένο χρονικό διάστημα, ήταν μόνο κάποια συγκεκριμένα άτομα που έκαναν περισσότερες αναρτήσεις, και άρα αυτή η αύξηση είχε να κάνει κυρίως με άλλους παράγοντες και δικούς τους προσωπικούς λόγους. Οι ερευνητές ανέλυσαν τις αλλαγές στη συμπεριφορά των χρηστών σε ένα τυχαίο δείγμα 10.000 ατόμων και διαπίστωσαν ότι ακόμα και όταν επικεντρώθηκαν σε συγκεκριμένα άτομα, που είναι πολύ ενεργά στο διαδίκτυο, ο παράγοντας «ακραίος καιρός» ήταν πιο καθοριστικός στην αύξηση των αναρτήσεων.

Επίσης, έγινε σύγκριση της αύξησης των αναρτήσεων τις πολύ κρύες ημέρες με βροχόπτωση με τις μέρες που συνέβησαν σημαντικά γεγονότα σε συγκεκριμένες πόλεις, όπως ο Μαραθώνιος της Βοστώνης ή η Πρωτοχρονιά στη Νέα Υόρκη.

Εντυπωσιακό είναι πως η μελέτη έδειξε ότι η επίδραση του καιρού στην αύξηση των αναρτήσεων στα social media ήταν μεγαλύτερη ακόμη και από την επίδραση των σημαντικών αυτών γεγονότων!

Τι να κάνουμε αντί να μπούμε στα social media;

Ουσιαστικά, η χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχει γίνει μια «λύση ανάγκης» για τις ημέρες που είναι πιο δύσκολο να βγούμε έξω και να συμμετέχουμε σε άλλες δραστηριότητες. Ωστόσο, καλό είναι να βρούμε εναλλακτικές που θα μας βοηθήσουν να συνδεθούμε πιο ουσιαστικά με τον εαυτό μας και τους άλλους.

Σε μια κρύα χειμωνιάτικη μέρα, οι οικογένειες θα μπορούσαν να περάσουν χρόνο μαζί, κάτι που είναι πολύτιμο, γιατί δεν συμβαίνει συχνά, λόγω των καθημερινών υποχρεώσεων και λείπει από τους ανθρώπους.

Αν επιθυμούμε να χαλαρώσουμε δημιουργικά, θα μπορούσαμε να διαβάσουμε ένα βιβλίο, να τραγουδήσουμε ή να ζωγραφίσουμε κάτι. Ακόμη, θα μπορούσαμε να πάρουμε ένα τηλέφωνο τους αγαπημένους μας και να πούμε τα νέα μας ή να τους εκφράσουμε την αγάπη μας.

Στην εποχή μας, επειδή τα social media είναι διαθέσιμα για ένα μεγάλο κομμάτι του πληθυσμού, έχουν συγκεντρώσει μεγάλο μέρος της προσοχής των ανθρώπων, γεγονός που ενδέχεται να τους αποξενώνει από τις κοινωνικές τους επαφές και να επιδρά αρνητικά στην ψυχολογία τους μακροπρόθεσμα.

Την επόμενη φορά που θα βρέχει ή θα έχει πάρα πολλή ζέστη, λοιπόν, δοκιμάστε να κάνετε κάτι άλλο, αντί να μπείτε στα social media και καταγράψτε τις σκέψεις και τα συναισθήματά σας, μετά από αυτή την εμπειρία!