Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ήταν η πιο διάσημη γυναίκα της Γης για χρόνια. Από δέκα ετών μέχρι το θάνατό της το 2011 η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ήταν η αρχετυπική ντίβα του Χόλιγουντ ζώντας πολλές ζωές.
Τα νούμερα το αποδεικνύουν. Οκτώ γάμοι, επτά διαζύγια, δύο Όσκαρ, 21 ιατρικές επεμβάσεις, δύο καρκίνοι (στο δέρμα και στον εγκέφαλο), άπειρα κοσμήματα, άπειροι θρήνοι, πολλές νίκες, ένας αφορισμός, εκατοντάδες αν όχι χιλιάδες εξώφυλλα, πολλές καταχρήσεις, ένας παθιασμένος ακτιβισμός, και δύο μάτια που όλοι νόμιζαν ότι ήταν μοβ. Δεν ήταν.
Η Ελίζαμπεθ Τέιλορ που γεννήθηκε σαν σήμερα το 1933 στο Λονδίνο, καθ’ όλη τη διάρκεια της θριαμβευτικής και τραγικής, μοναδικής στο είδος της ζωής της, ήταν θύμα και θύτης.
Παιχνίδι των στούντιο και των ανδρών που πρωταγωνίστησαν στη ζωή της, αλλά και ηγέτιδα (ήταν η πρώτη ηθοποιός στην ιστορία του κινηματογράφου, που η αμοιβή της έφτασε τα 1.000.000 δολάρια για την ερμηνεία της ως Κλεοπάτρα στην ομώνυμη ταινία του 1963, σε καιρούς που ο μισθός του Αμερικανού προέδρου Τζον Κέννεντι ανερχόταν στα 200.000 δολάρια, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ κατάφερε να ξαναγεννηθεί από τις φλόγες της με τη λάμψη καρατίων, σαν αυτά που πάντα ήθελε να φορά.
Εθισμένοι σε ουσίες (ναρκωτικά, αλκοόλ), έρωτες, κοσμήματα και ακτιβισμό, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ έχει γίνει θέμα σε πολλά ντοκιμαντέρ.
Για τη γενέθλια μέρα της, παραθέτουμε 12 πράγματα που μάθαμε για την Ελίζαμπεθ πίσω από την Τέιλορ όπως αποκαλύφτηκαν σε δύο πρόσφατες παραγωγές για το μύθο της.
Αθυρόστομη, ευάλωτη και προκλητική, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ ήταν μια σταρ από αυτές που δεν γεννιούνται πλέον σήμερα.
Γεννημένη πρωταγωνίστρια
Κατά τη διάρκεια μιας καθοριστικής για τη ζωή της επίσκεψης στο στούντιο της Warner Bros όταν ήταν μόλις 10 ετών η Τέιλορ έδειξε ότι ήθελε όχι απλά να είναι ηθοποιός, αλλά πρωταγωνίστρια από την παιδική της ηλικία.
Η μητέρα της, πρώην ηθοποιός, ήταν κάθετα αντίθετη αλλά η μικρή Λιζ την ακύρωσε. Ο πατέρας της, αλκοολικός και βίαιος που όπως είχε πει ότι τη χτυπούσε, μετά το ντεμπούτο της στην ταινία Lassie Come Home, η Τέιλορ μελετούσε τρεις ώρες την ημέρα στη σχολή στα στούντιο της MGM και στη συνέχεια πήγαινε στο πλατό για οκτώ ώρες υποκριτικής.
Όταν της είπαν ότι ήταν πολύ μικρή για τον πρωταγωνιστικό ρόλο στην ταινία ιπποδρομιών National Velvet, «τεντωνόταν εμμονικά κάθε μέρα μέχρι που μεγάλωσε τρεις ίντσες». Εντυπωσιασμένος από την επιμονή της, ο σκηνοθέτης της έδωσε το ρόλο, το στούντιο απαίτησε αλλαγές στην οδοντοστοιχία της, να βάψει τα μαλλιά της, να αλλάξει το σχήμα των φρυδιών της και να αποκτήσει το καλλιτεχνικό όνομα Βιρτζίνια (όλα έγιναν, εκτός από το τελευταίο) και η ταινία έγινε αμπορική επιτυχία με τουλάχιστον 4 εκατομμύρια δολάρια κέρδος.
Η Τέιλορ, ετών 12, ήταν ήδη πρώτο όνομα στη βιομηχανία.
Εκβιασμένη ενηλικίωση
Υποδυόμενη τη σύζυγο του ηθοποιού Ρόμπερτ Τέιλορ στην ταινία Conspirator στα 16 της, η Ελίζαμπεθ Τέιλορ έπρεπε να φιλήσει τον συμπρωταγωνιστή της (δεν ΄πηταν συγγενείς, ήταν απλή συνωνυμία) στην οθόνη. Ήταν μόλις μία εβδομάδα μετά το πρώτο της φιλί στην πραγματική ζωή.
«Το φιλί στην ταινία ήταν καλύτερο από το φιλί μου στην πραγματική ζωή. Με πέταξαν στον κόσμο των ενηλίκων … αλλά στον δικό μου κόσμο ήμουν ένα τρομοκρατημένο κοριτσάκι» είχε πει.
Οι διαφημιστές της MGM την έστειλαν σε ψεύτικα ραντεβού για να δημιουργήσουν σκάνδαλα, από αυτά που αγαπούσε να αναπαράγει ο Τύπος. Στα 18 της γνώρισε και παντρεύτηκε τον 23χρονο κληρονόμο του ξενοδοχείου Conrad Hilton Jr.
«Δεν ήμουν προετοιμασμένη να ενηλικιωθώ. Οπότε και έκανα φρικτά λάθη». Η Τέιλορ φοβήθηκε τόσο πολύ να ολοκληρώσει τον πρώτο της γάμο που κλειδώθηκε στο μπάνιο τη νύχτα του γάμου της. Βρέθηκε ερωτικά με τον σύζυγο της μέρες μετά.
Μάτια, όχι μωβ
Στην ερώτηση για το χρώμα των παγκοσμίου φήμης ματιών της που ο Τύπος τα έλεγε ζαφειρένια, η Τέιλορ ξεκαθάρισε: «Τα μάτια μου είναι σκούρο μπλε», προσθέτοντας ότι ο θρύλος για τα μωβ μάτια της ήταν «ρομαντική ιδέα κάποιου δημοσιογράφου».
Ανασφαλής μέχρι το κόκκαλο
Όταν η Τέιλορ πήρε τον πρώτο της σοβαρό κινηματογραφικό ρόλο στο Μια θέση στον ήλιο (A Place In The Sun) του Τζορτζ Στίβενς, φοβήθηκε να παίξει δίπλα στον Μοντγκόμερι Κλιφτ.
«Δεν είχα παίξει παρά μόνο με άλογα και σκύλους», λέει. «Μου άρεσε η δυνατότητα να παίξω. Έσφιξα τα δόντια μου, και έτρεξα στην αρένα. Έμοιαζε να πιάνει το κόλπο» είπε αν και μισούσε τους ρόλους που της έδινε η MGM.
«Μου έδιναν τόσες πολλές μαλακίες που αν ήσουν στη θέση μου θα ήθελες να βάλεις μια θηλειά στο λαιμό και να αυτοκτονήσεις… Πέθαινα μέσα μου, για χρόνια οι κριτικοί κινηματογράφου έγραφαν ότι ήμουν ένα ‘κενό, όμορφο πρόσωπο’».
Ασφαλής μόνο με gay
Όλοι οι επιστήθιοι φίλοι της ήταν gay άνδρες. Όλοι στην ντουλάπα, όλοι καταδικασμένοι να ζουν τις ζωές τους κρυφά. Μοντγκόμερι Κλιφτ, Ρόντι ΜακΝτόουαλ, Ροκ Χάντσον.
Η Τέιλορ τους προτιμούσε για παρέα γιατί «ένιωθε πραγματικά ασφαλής μαζί τους, επειδή δεν επρόκειτο να τη διεκδικήσουν ερωτικά» είχε πει.
View this post on Instagram
Ενστικτώδης, απλά
«Πιστεύω ότι οποιαδήποτε τεχνική ή ταλέντο που μπορεί να έχω οφείλεται στο ένστικτο. Να ξέρεις όμως ότι προσπαθώ πολύ, πολύ σκληρά για να φανεί αβίαστα ό,τι κάνω μπροστά στην κάμερα» είχε ξεκαθαρίσει. Η Τέιλορ δεν είχε σπουδάσει ποτέ σε σχολή υποκριτικής.
Tζέιμς Ντιν, ένα πένθος, ένα διαζύγιο
Η Τέιλορ είχε φιλική, σχεδόν αδελφική σχέση με τον 24χρονο συμπρωταγωνιστή της στο Γίγαντα, τον Τζέιμς Ντιν.
Ο θάνατος του μετά από το τραγικό δυστύχημα τη σκοτείνιασε και μετά την έριξε σε μια περίοδο βαθιάς ενδοσκόπησης. Η Τέιλορ κατάλαβε μετά την απώλεια του Ντιν ότι έπρεπε να χωρίσει από τον κατά 20 χρόνια μεγαλύτερό της Βρετανό ηθοποιό Mάικλ Γουάιλντινγκ, τον δεύτερο σύζυγο της.
View this post on Instagram
Η Τέιλορ ομολόγησε ότι ο γάμος δεν λειτούργησε εξαιτίας της. «Του έκανα τη ζωή αβίωτη. Του έστηνα καβγάδες, του επιβλήθηκα. Πίστευα ότι θα μπορούσε να μου επιβληθεί αλλά δεν το έκανε. Και χρειάζομαι κάποιον να με βάλει στη θέση μου» είχε πει.
Εκείνη την περίοδο είχε γλυτώσει το θάνατο μία φορά. Η Τέιλορ ήταν στη θέση συνοδηγού της Porsche του Ντιν, την ίδια μέρα που την τράκαρε θανάσιμα -χωρίς την ίδια μέσα.
Γεννημένη survivor
Οι επεμβάσεις της πολλές, το παιχνίδι με το θάνατο συνεχές. Η Τέιλορ αγαπούσε βαθιά τον χαρισματικό Μάικλ Τοντ, τον παραγωγό της βραβευμένης με Όσκαρ ταινίας Ο Γύρος του Κόσμου σε 80 ημέρες. «Μπορούσε να βγάλει το καλύτερο από μέσα σου, να σε αποπλανήσει», είχε πει.
Είκοσι χρόνια μεγαλύτερός της, ο Τοντ χάρισε στην Τέιλορ ένα διαμαντένιο δαχτυλίδι αρραβώνων πολλών καρατίων – η ίδια αποκαλούσε τον λίθο, το «παγόβουνο» της.
View this post on Instagram
Η Τέιλορ είχε προγραμματίσει να πετάξει με τον Τοντ στη Νέα Υόρκη το 1958, αλλά ήταν κρυωμένη και έμεινε στο σπίτι.
Η Τέιλορ λέει ότι ήξερε ότι κάτι κακό θα συνέβαινε, επειδή ο γάμος ήταν «πολύ καλός για να είναι αληθινός». Το ιδιωτικό αεροπλάνο του Tοντ, το Λιζ, συνετρίβη κοντά Νέο Μεξικό, σκοτώνοντας τον παραγωγό και άλλους τρεις επιβαίνοντες.
Ποτέ δεν ήταν το τρίτο πρόσωπο
Η σχέση της Τέιλορ με τον τραγουδιστή και σύζυγο της Ντέμπι Ρέινολντς, Έντι Φίσερ, προκάλεσε σκάνδαλο.
«Τότε όλα τα σκατά χτύπησαν ταβάνι», είχε πει. Η Τέιλορ εξομολογήθηκε ότι ποτέ δεν αγάπησε πραγματικά τον Φίσερ και λέει ότι η θλίψη της Ρέινολντς ήταν για το θεαθήναι.
«Δεν μπορώ να πω τίποτα εναντίον της Ντέμπι, αλλά έπαιξε τόσο πολύ θέατρο με τις κοτσίδες και τις καρφίτσες της και όλο αυτό» θυμήθηκε η Τέιλορ.
Ο γάμος με τον Φίσερ δεν κράτησε, και χρόνια αργότερα, παραδέχθηκε: «Ήταν ένα μεγάλο, τρομερό λάθος και το ήξερα πριν παντρευτούμε και δεν ήξερα πώς να ξεφύγω από αυτό».
Το λάθος και το σωστό Όσκαρ
Όταν η Τέιλορ ήταν υποψήφια για Όσκαρ Α’ Γυναικείου Ρόλου για την ταινία Ξαφνικά Πέρσι το Καλοκαίρι ήθελε απεγνωσμένα να κερδίσει – αυτό θα έκανε τον κόσμο να τη δει επιτέλους ως ηθοποιό και όχι απλώς ως μια όμορφη στάρλετ.
«Νομίζω ότι αν ήμουν καλό κορίτσι, πιθανότατα θα το είχα κερδίσει», είχε πει. Η Τέιλορ κέρδισε τελικά για τον ρόλο ενός κακού κοριτσιού στο Ζήσαμε στην Αμαρτία του 1960 (BUtterfield 8), μια ταινία που η ίδια μισούσε.
«Το έκανα με το πιστόλι στον κρόταφο», είχε πει. «Ήταν μια τεράστια μαλακία, με έκανε έξαλλη». Η Τέιλορ πίστευε ότι κέρδισε μόνο επειδή μόλις είχε βγει από το νοσοκομείο. Είχε γλυτώσει (τρίτη φορά) το θάνατο μετά από βαριά πνευμονία.
«Κέρδισα το βραβείο για την τραχειοτομή μου. Πρέπει να ήταν κάποιου είδους συμπάθεια, επειδή η ταινία ήταν πραγματικά ντροπιαστική. Είναι απλά φρικτή» είχε πει.
Αφορισμένη μοιχεία
Όταν εκείνη και ο επίσης παντρεμένος Μπάρτον ερωτεύτηκαν παράφορα κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων της Κλεοπάτρας, οι παπαράτσι κρύφτηκαν με τηλεφακούς πίσω από θάμνους για να τους απαθανατίσουν να φιλιούνται. Ο κόσμος ήταν πεινασμένος για το νέο σκάνδαλο του Χόλιγουντ ανάμεσα σε δύο παντρεμένους σταρ.
O αιφνίδιος, παράνομος έρωτας τους απασχόλησε ακόμη και το Βατικανό, που εξέδωσε ανοιχτή επιστολή, κατηγορώντας τους ηθοποιούς για «σαρκική αλητεία» και έφερε αντιδράσεις από πολιτικό της της Τζόρτζια των ΗΠΑ που απαίτησε «την απέλασή των βλάσφημων σταρ από τη χώρα».
Αλλά τίποτα δεν μπορούσε να κρατήσει την Ελίζαμπεθ Τέιλορ μακριά από τον εύθραυστο και παραδομένο στο αλκοόλ Ρίτσαρντ Μπάρτον που δεν μπορούσε καν να κρατήσει ένα φλυτζάνι καφέ με τα χέρια του που έτρεμαν από τη μέθη.
«Δεν είχα δει ποτέ στη ζωή μου έναν άνδρα τόσο μεθυσμένο», είχε πει. Η Τέιλορ θέλησε να σώσει τον Μπάρτον από τον εθισμό του που κάποτε είχε πει ότι το μυστικό της ακαταμάχητης και άυλης γοητείας της ήταν ότι «Η Ελίζαμπεθ είναι γαλαζοαίματη, μοιάζει με βασίλισσα. Είναι το απρόσιτο της Ελίζαμπεθ που την κάνει τόσο συναρπαστική».
Μετά το τέλος των γυρισμάτων, και οι δύο ηθοποιοί πήραν διαζύγιο από τους συζύγους τους, για να παντρευτούν στον Καναδά το 1964, εννέα μόλις ημέρες μετά το διαζύγιο της Τέιλορ με τον Φίσερ.
«Δεν ήμουν όμορφη»
Η Τέιλορ είπε σε συνέντευξη της ότι πάντα ένιωθε σαν απατεώνας όταν οι άνθρωποι συζητούσαν για την ομορφιά της. «Δεν είμαι τόσο όμορφη. Εννοώ εσωτερικά…».
Η Τέιλορ που είχε μια άστατη, γεμάτη σκάνδαλα προσωπική ζωή -μετρούσε οκτώ γάμους με επτά άνδρες εφόσον παντρεύτηκε δύο φορές τον αιώνιο έρωτα της, Ρίτσαρντ Μπάρτον – πίστευε ότι την έβρισκαν γοητευτική γιατί υποδήλωνε κάτι «παράνομο και ανήθικο» ως περσόνα.
Στην ίδια συνέντευξη, υλικό που έδωσε πολλές αλήθειες όπως καταγράφονται στο ντοκιμαντέρ του HBO, Elizabeth Taylor: The Lost Tapes, έιπε η ίδια δε ένιωθε ανήθικη και πλήρωσε «και με το παραπάνω» τα λάθη της.
Η φίλη και αντίπαλος της Τζόαν Κόλινς, σε συνέντευξη της για το ντοκιμαντέρ της Ελίζαμπεθ Τέιλορ σε παραγωγή Κιμ Καρντάσιαν, το Elizabeth Taylor: Rebel Superstar, την επιβεβαίωσε.
«Δεν ήταν ακριβώς αυτό που λέμε κυρία» είχε πει. Η Κόλινς θυμάται ένα δείπνο με τη Φίσερ που ήταν «ξεπεσμένη, χτυπημένη… Η Ελίζαμπεθ δεν είχε θέμα να βλάψει τους ανθρώπους γύρω της».
Από τον Λουκά Καρνή