Οι νίκες της Ντέμι Μουρ στα βραβεία είναι και νίκες στα ταμεία. Ταινίες όπως τα Wicked, The Substance, A Quiet Place: Day One και Moana 2 δεν κυριάρχησαν απλώς στο box office.
Είναι επιδραστικές επειδή απέδειξαν ότι οι γυναίκες σε πρωταγωνιστικούς ρόλους μπορούν να είναι εμπορικές επιτυχίες και επενδύσεις που δικαιώνουν τα στούντιο που μέχρι πρόσφατα είχαν ακραία έμφυλα κριτήρια στις μεγαλύτερες παραγωγές τους.
Για πρώτη φορά στην πρόσφατη ιστορία, το ποσοστό των ταινιών με τις μεγαλύτερες εισπράξεις με γυναίκες πρωταγωνίστριες ισοδυναμεί με το ποσοστό των ταινιών με άνδρες πρωταγωνιστές, σύμφωνα με νέα έκθεση του Κέντρου για τη Μελέτη των Γυναικών στην Τηλεόραση και τον Κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο του Σαν Ντιέγκο.
Από τις 100 ταινίες παραγωγής ΗΠΑ με τις μεγαλύτερες εισπράξεις το 2024, το 42% είχε γυναίκες πρωταγωνίστριες, ποσοστό που αντιστοιχεί με αυτό των ταινιών με άνδρες πρωταγωνιστές αναφέρει το Variety.
Πρόκειται για μια διαπίστωση ορόσημο για τη βιομηχανία του θεάματος καθώς η αύξηση από το 2023 είναι δραματική. Τότε μόλις το 28% των πιο εμπορικών παραγωγών είχαν στο τιμόνι μια γυναίκα.
«Το 2024 ήταν μια χρονιά με πολλές ταινίες που οι γυναίκες είχαν τον πρωταγωνιστικό ρόλο, για πρώτη φορά στα πρόσφατα χρονικά του Χόλιγουντ. Αυτές οι φανταστικές γυναίκες τάχθηκαν ενάντια στα πατριαχρικά περιβάλλοντα εργασίας που καλλιεργούν διακρίσεις. Ταινίες όπως το The Substance απώθησαν σκληρά μια κουλτούρα που θεωρεί τις γυναίκες προϊόντα μίας χρήσης», δήλωσε η Μάρθα Λάουζεν, ιδρύτρια του κέντρου και συγγραφέας της μελέτης.
Το The Substance με πρωταγωνίστρια τη Ντέμι Μουρ στο ρόλο μιας ηθοποιού αντιμέτωπη με τον ηλικιακό σεξισμό έχει «μιλήσει» στην καρδιά του Χόλιγουντ για κάποιο λόγο.
Οι γυναίκες είναι λιγότερο πιθανό να παίξουν ρόλους μετά τα 40 τους, οι άντρες πάλι μπορούν.
Το ποσοστό των γυναικείων χαρακτήρων έχει πέσει από 35% στα 30 τους σε 16% στα 40 τους, ενώ το ποσοστό των ανδρικών χαρακτήρων αυξάνεται όσο μεγαλώνουν -από 25% στα 30 τους σε 31% στα 40 τους.
Το 26% των γυναικείων χαρακτήρων στη βιομηχανία του θεάματος στις ΗΠΑ αφορούν σε χαρακτήρες άνω των 40, ενώ το ποσοστό για τους ανδρικούς χαρακτήρες φτάνει το 55%.
Η έκθεση βασίστηκε σε ανάλυση πρωταγωνιστικών γυναικείων ρόλων στις 100 πιο εμπορικές και κερδοφόρες παραγωγές των ΗΠΑ, ένα σχετικά μικρό μέγεθος δείγματος και εξέτασε τα ποσοστά για όλους τους ομιλούντες χαρακτήρες και τους κύριους γυναικείους χαρακτήρες σε περισσότερους από 2.000 χαρακτήρες.
Το γυναικείο βλέμμα κερδίζει έδαφος
Η έκθεση επιπλέον κατέγραψε ότι το 2024, το 67,3% των σημαντικότερων γυναικείων χαρακτήρων ήταν λευκές (από 54,7%), το 17,4% ήταν μαύρες (από 16,7% ), το 4,3% ήταν Λατίνες (μείωση από 7,6%), το 6,4% ήταν Ασιάτισσες ή Ασιάτισσες Αμερικανίδες (μείωση από 6,7%),.
Ορισμένα στερεότυπα φύλου συνεχίζουν να υπάρχουν σε αφθονία στις μεγαλύτερες ταινίες του περασμένου έτους. Στο 17% των πρωταγωνιστικών χαρακτήρων, το 63% ήταν άνδρες και το 37% ήταν γυναίκες.
Επιπλέον είναι σημαντικό ποιος βρίσκεται πίσω από τους προβολείς.
Σε ταινίες με τουλάχιστον μία γυναίκα σκηνοθέτη ή/και σεναριογράφο, οι γυναίκες αποτελούσαν το 81% των πρωταγωνιστών.
Σε ταινίες με αποκλειστικά άνδρες σκηνοθέτες ή/και σεναριογράφους, οι γυναίκες αποτελούσαν το 33% των πρωταγωνιστών.