Η διαδικτυακή απάτη είναι τύπος ηλεκτρονικού εγκλήματος που χρησιμοποιεί το διαδίκτυο και μπορεί να περιλαμβάνει απόκρυψη πληροφοριών ή παροχή εσφαλμένων πληροφοριών με σκοπό την εξαπάτηση των θυμάτων για την απόσπαση χρημάτων, περιουσίας και κληρονομιάς.

Γνωρίζαμε ότι το διαδίκτυο μπορεί να κρύβει κινδύνους, αλλά πρόσφατη παγκόσμια δημοσκόπηση σε 20.000 ενήλικες υποδεικνύει ότι δισεκατομμύρια άνθρωποι έχουν, πιθανότατα, γίνει στόχος των κυβερνοεγκληματιών κάποια στιγμή στη ζωή τους.

Συγκεκριμένα, το 45% των συμμετεχόντων ανέφερε ότι τα προσωπικά του δεδομένα, όπως τραπεζικές πληροφορίες ή πληροφορίες λογαριασμού ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, έχουν τεθεί σε κίνδυνο από απόπειρα παραβίασης ή απάτη.

Σχεδόν οι μισοί παραδέχθηκαν ότι αντιδρούν στις απειλές στον κυβερνοχώρο, αντί να προστατεύονται προληπτικά από αυτές, στην προσωπική τους ζωή (45%) και στην εργασία τους (44%).

Μάλιστα, το 20% ανέφερε ότι ένας χάκερ παραβίασε επιτυχώς έναν ή περισσότερους από τους προσωπικούς τους λογαριασμούς. Επιπλέον, το 22% έχασε χρήματα από κάποια απάτη, ενώ το 30% δεν αισθάνεται πλέον ασφάλεια στο διαδίκτυο.

Σύμφωνα με τους ερωτηθέντες, οι διαδικτυακές απάτες και οι απόπειρες phishing έχουν γίνει πιο εξελιγμένες (72%) και επιτυχείς (66%) λόγω της τεχνητής νοημοσύνης. Το phishing (γνωστό και ως smishingμέσω SMS) συνιστά μια μορφή απόπειρας ηλεκτρονικής απάτης η οποία πραγματοποιείται μέσω σύντομων μηνυμάτων κειμένου (SMS) μέσω κινητού τηλεφώνου.

Πρόκειται για απάτη;

To FBI προειδοποιεί ότι αν σας έρθει ένα τέτοιο μήνυμα που σας καλεί να ενεργήσετε άμεσα για να διεκδικήσετε μια ανταμοιβή ή να αποφύγετε μια ποινή (π.χ. μηνύματα που λένε ότι πρέπει να κάνετε κλικ σε έναν ύποπτο σύνδεσμο, να καλέσετε έναν άγνωστο αριθμό ή να ανοίξετε «τώρα» ένα συνημμένο αρχείο) είναι πιθανότατα ένας ηλεκτρονικός «δούρειος ίππος».

«Η δημιουργία ψευδούς αίσθησης επείγοντος είναι ένα κοινό τέχνασμα των επιθέσεων phishing. Το κάνουν αυτό για να μην το σκεφτείτε πολύ ή να συμβουλευτείτε ένα έμπιστο άτομο που θα σας αποτρέψει από επικίνδυνες ενέργειες», υπογραμμίζουν οι ειδικοί. «Να θυμάστε ότι οι εταιρείες γενικά δεν επικοινωνούν μαζί σας για να σας ζητήσουν το όνομα χρήστη ή τον κωδικό πρόσβασής σας», τονίζουν.

Μην μοιράζεστε προσωπικές πληροφορίες με ανθρώπους που δε γνωρίζετε. Οι εγκληματίες του κυβερνοχώρου χρησιμοποιούν συχνά τα γενέθλια, για παράδειγμα, για να μαντέψουν κωδικούς πρόσβασης, να απαντήσουν σε ερωτήσεις ασφαλείας και να σας υποδυθούν ή να αποκτήσουν πρόσβαση στους λογαριασμούς σας.

Προστατεύστε τους κωδικούς σας

Μην χρησιμοποιείτε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης για περισσότερους από έναν ιστότοπους. Ιδανικά, χρησιμοποιήστε μια μεγαλύτερη φράση με περισσότερα γράμματα (τουλάχιστον 20), μικρά και κεφαλαία, αριθμούς και ειδικά σύμβολα. Αποφύγετε να χρησιμοποιείτε πληροφορίες όπως ονόματα ή κοινές λέξεις.

Όπου αυτό είναι εφικτό, αντί για passwords, χρησιμοποιείστε pass keys, π.χ. δακτυλικό αποτύπωμα, σάρωση προσώπου, έλεγχο ταυτότητας μέσω SMS ή email. Χρησιμοποιήστε μια εφαρμογή ελέγχου ταυτότητας πολλαπλών παραγόντων (MFA) για να μειώσετε τον αντίκτυπο της κλοπής διαπιστευτηρίων.