Ερευνητές από το Ινστιτούτο Επιχειρησιακής Έρευνας και Διοικητικών Επιστημών στη Βαλτιμόρη ανακάλυψαν μια ιδιαίτερη σύνδεση μεταξύ ελκυστικότητας και επαγγελματικής επιτυχίας. Συγκεκριμένα, η ερευνητική ομάδα, εξέτασε δεδομένα ως προς την καριέρα για περισσότερους από 40.000 αποφοίτους, καταλήγοντας στο συμπέρασμα ότι οι… ελκυστικοί συμμετέχοντες κέρδιζαν μέχρι και 11% περισσότερα χρήματα στην εργασία τους σε σύγκριση με τους συναδέλφους τους που θεωρούνταν λιγότερο ελκυστικοί. Επιπλέον, είχαν σημαντικά υψηλότερες πιθανότητες να ανελιχθούν, αναλαμβάνοντας καίριες επαγγελματικές θέσεις.

«Η εμφάνιση δεν επηρεάζει μόνο την αρχή μιας καριέρας, αλλά και την πορεία της», δήλωσε ο καθηγητής Νίκιλ Μάλικ, ο οποίος ηγήθηκε της μελέτης.

«Αυτά τα ευρήματα αποκαλύπτουν την επίδραση της ομορφιάς στο επαγγελματικό περιβάλλον», συνέχισε ο ίδιος.

Αν και η ομορφιά είναι υποκειμενική, προηγούμενες μελέτες έχουν αποκαλύψει πως τα άτομα που θεωρούνται ελκυστικά, σύμφωνα με τα εκάστοτε κοινωνικά πρότυπα, μπορούν να απολαύσουν οφέλη. Για παράδειγμα, οι θεωρούμενοι ως «όμορφοι άνθρωποι» εκτιμώνται συχνά ως πιο αξιόπιστοι και καλύτεροι ηγέτες.

Πιο αναλυτικά η έρευνα

Οι ερευνητές χρησιμοποίησαν την τεχνητή νοημοσύνη για να ποσοτικοποιήσουν την ελκυστικότητα κάθε συμμετέχοντα και εξέτασαν πώς εξελίχθηκε η επαγγελματική του πορεία, συμπεριλαμβανομένων του μισθού και του τίτλου στην εργασία του, κατά τη διάρκεια 15 συνολικά ετών.

Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι οι… ελκυστικοί απόφοιτοι κέρδιζαν 2,4% περισσότερα από τους θεωρητικά, λιγότερο ελκυστικούς συναδέλφους τους. Όσοι δε, ανήκαν στο 10% των «πιο ελκυστικών» ατόμων, το κέρδος αυξήθηκε πάνω από 11% και προφανώς, προέκυψε ακόμα μεγαλύτερη διαφορά στα κέρδη από τους υπόλοιπους.

Οι ερευνητές περιγράφουν αυτό το φαινόμενο ως το «πλεονέκτημα της ομορφιάς» (beauty premium).

Πέραν από τον μισθό, όσοι θεωρούνταν ελκυστικοί, είχαν επίσης 52,4% περισσότερες πιθανότητες να κατέχουν υψηλόβαθμες θέσεις εργασίας 15 χρόνια μετά την αποφοίτησή τους.

Ωστόσο, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι τα πλεονεκτήματα της ελκυστικότητας διέφεραν σημαντικά ανάλογα με τον κλάδο, με τους τομείς που απαιτούν συχνές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις να εμφανίζουν το υψηλότερο «πλεονέκτημα ομορφιάς». Αντίθετα, πιο τεχνικοί τομείς, όπως η πληροφορική, εμφάνισαν το χαμηλότερο.

«Αυτή η έρευνα υπογραμμίζει πως οι προκαταλήψεις που σχετίζονται με την εξωτερική εμφάνιση εξακολουθούν να επηρεάζουν την εργασία», είπε ο καθηγητής Παραμ Βιρ Σινγκ, συν-συγγραφέας της μελέτης.

Γιατί η ομορφιά φαίνεται να παίζει ρόλο στην εργασία;

Οι ερευνητές δεν εμβάθυναν στις αιτίες των ευρημάτων. Ωστόσο, προτείνουν ότι αυτή η κατάσταση μπορεί να οφείλεται στην εμπιστοσύνη.

«Πιστεύεται ότι τα άτομα που θεωρούνται ελκυστικά έχουν επίσης περισσότερες πιθανότητες να ωφεληθούν από την εμπιστοσύνη των άλλων, γεγονός που διευκολύνει την προαγωγή τους ή τη σύναψη επιχειρηματικών συμφωνιών. Τα άτομα αυτά θεωρούνται επίσης πιο υγιή συνολικά ή/και ότι είχαν πιο θετικές κοινωνικές αλληλεπιδράσεις στο παρελθόν, κάτι που μπορεί να επηρεάσει την αξιοπιστία τους».