Οι πιθανότητες να έλαβες κάποια στιγμή στη ζωή σου βοήθεια την οποία δεν ζήτησες είναι μεγάλες. Όπως επίσης να την προσέφερες και εσύ. Ενώ πολλές φορές η ανεπιθύμητη βοήθεια και οι συμβουλές τις οποίες δεν αναζητούσες, λειτουργούν σαν σανίδες σωτηρίες, είναι και άλλες που σε “διαλύουν”.
Η βοήθεια αυτή μπορεί να έρχεται από το οικογενειακό, το φιλικό ή το περιβάλλον της εργασίας σου. Συνήθως προσφέρεται από άτομα που θέλουν να σε διευκολύνουν, να σου απαλύνουν το άγχος και να βελτιώσουν την ζωή σου. Ωστόσο μια νέα έρευνα που πραγματοποιήθηκε στη Γερμανία, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η λήψη μη ζητηθείσας βοήθειας μπορεί να έχει επιζήμιες επιπτώσεις στην ευημερία του αποδέκτη.
Η μελέτη πραγματοποιήθηκε σε εργασιακό περιβάλλον και οι ερευνητές κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι όταν οι εργαζόμενοι δεχόντουσαν ανεπιθύμητη βοήθεια από προϊσταμένους ή συναδέλφους συνέβαλε στην απογοήτευση των ψυχολογικών αναγκών για επάρκεια και αυτονομία. Με τη σειρά της, αυτή η απογοήτευση οδηγεί σε συναισθηματική φλυαρία και εμποδίζει την ψυχολογική αποδέσμευση από την εργασία.
Αλλά και εκτός του περιβάλλοντος εργασίας η ανεπιθύμητη βοήθεια μας δημιουργεί άγχος και αισθανόμαστε ότι κρινόμαστε, για τις δικές μας πράξεις και αποφάσεις. Επίσης όταν η συμβουλή δεν μας φαίνεται σωστή και την απορρίπτουμε, μπορεί να μας φέρει σε δύσκολη θέση και να δημιουργήσει απογοήτευση και δυσαρέσκεια και στις δύο πλευρές.
Γιατί προσφέρουμε ανεπιθύμητη βοήθεια;
Οι λόγοι που προσφέρουμε και δεχόμαστε βοήθεια χωρίς να ζητηθεί μερικές φορές είναι καλοπροαίρετοι ενώ άλλες όχι. Είναι σημαντικό να κατανοούμε την πρόθεση πίσω από την βοήθεια ώστε να μπορούμε να αντιδράσουμε καταλλήλως. Με διαφορετικό τρόπο θα αντιδράσεις σε έναν φίλο που προσπαθεί να σε βοηθήσει για να σε διευκολύνει και αλλιώς σε έναν συνάδελφο που θα σε βοηθήσει για να σε κατακρίνει και να φανεί η δική του δουλειά.
Πώς να διαχειριστείς την ανεπιθύμητη βοήθεια;
Όταν λαμβάνεις βοήθεια την οποία δεν ζήτησες μπορεί η πρώτη σου αντίδραση να είναι η ενόχληση και η επιθετικότητα, κάτι το οποίο είναι πολύ λογικό. Τότε είναι που πρέπει να κάνεις ένα βήμα πίσω, να χαλαρώσεις και να δεις τα πράγματα με ψυχραιμία και να αντιδράσεις όταν ο θυμός σου και η ενόχληση σου θα έχουν φύγει.
Αφού λοιπόν αισθάνεσαι κάπως πιο ήρεμη τότε είναι η ώρα να απαντήσεις με τους παρακάτω τρόπους:
- Ευχαρίστησε το άλλο άτομο: Στα άτομα που προσφέρθηκαν καλοπροαίρετα να σε βοηθήσουν, πες ένα ευχαριστώ και δείξτους πόσο εκτιμάς την σκέψη τους και τη βοήθεια που σου προσέφεραν. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα ακολουθήσεις τις συμβουλές τους, αλλά η αναγνώριση της συμβολής τους μπορεί να τους βοηθήσει να νιώσουν χρήσιμοι, χωρίς να ενθαρρύνουν μελλοντικές παρεμβάσεις.
- Θέσε τα όρια σου: Αν το άλλο άτομο προσφέρει τη βοήθεια του, ενώ παράλληλα είναι επικριτικό ή προσπαθεί να αποκτήσει έλεγχο στις κινήσεις σου, είναι απαραίτητο να θέσεις τα όρια σου. Αυτό μπορείς να το κάνεις δηλώνοντας στο άλλο άτομο ότι εκτιμάς την βοήθεια που σου προσφέρουν αλλά θα χειριστείς μόνη σου την κατάσταση και αν μελλοντικά χρειαστείς βοήθεια θα την ζητήσεις.
- Μείνε σταθερή στη στάση σου: Αυτό μπορεί να είναι αρκετά δύσκολο, ειδικά αν είσαι people-pleaser, θέλεις δηλαδή να ικανοποιείς τα άλλα άτομα. Μπορεί το άλλο άτομο να επιμένει στην βοήθεια και τις συμβουλές που σου προσφέρει, αλλά είναι σημαντικό να μένεις σταθερή σε αυτά που θες.