Αν είστε από τους ανθρώπους που δέχεστε συχνά κομπλιμέντα για την ομορφιά σας, τότε ίσως απολαμβάνετε κάποια… προνόμια που μπορεί να μην είχατε παρατηρήσει – από κερασμένα ποτά μέχρι ανοιχτές πόρτες και περισσότερες ευκαιρίες.
Πολυάριθμες έρευνες έχουν δείξει ότι τα ελκυστικά άτομα επωφελούνται από ένα «μπόνους ομορφιάς» και κερδίζουν υψηλότερους μισθούς.
Ορισμένα υψηλά αμειβόμενα επαγγέλματα είναι χτισμένα γύρω από την ομορφιά (όπως η βιομηχανία του θεάματος), αλλά το γεγονός που προκαλεί μεγαλύτερη έκπληξη είναι ότι το «pretty privilege» ισχύει για σχεδόν για κάθε είδος απασχόλησης.
Πώς εξηγείται αυτό; Σύμφωνα με μελέτη που δημοσιεύθηκε στο Journal of Economic Behavior & Organization, τα άτομα που ανταποκρίνονται στα πρότυπα ομορφιάς της εποχής πιο πιθανό να κερδίσουν την εμπιστοσύνη των ανθρώπων, γεγονός που τους διευκολύνει να πάρουν προαγωγή ή να κλείσουν επιχειρηματικές συμφωνίες.
Και αυτό φαίνεται να ισχύει και για τα δύο φύλλα.
Μάλιστα, προηγούμενη μελέτη που δημοσιεύθηκε στο ακαδημαϊκό περιοδικό Social Science Quarterly, έδειξε ότι στους άνδρες παρατηρείται μεγαλύτερη σχέση μεταξύ επαγγελματικής ανέλιξης και ελκυστικής εμφάνισης.
Όσοι στα εφηβικά τους χρόνια αξιολογήθηκαν ως «πολύ ελκυστικοί» είχαν υψηλότερες πιθανότητες κοινωνικής αποδοχής και οικονομικής ασφάλειας μεγαλώνοντας από εκείνους που έλαβαν χαμηλότερη βαθμολογία.
Κάθε βήμα στη «σκάλα της ελκυστικότητας» σήμαινε ένα παραπάνω βήμα στην «σκάλα της επαγγελματικής επιτυχίας».
Το hashtag #prettyprivilege έχει περισσότερες από 250 εκατομμύρια προβολές στο TikTok, επομένως είναι ασφαλές να πούμε ότι η κοινωνία γνωρίζει την έννοια.
Ωστόσο, «η προκατάληψη είναι πολύ δύσκολο να ξεπεραστεί, αφού ακόμη και άτομα που από την εμπειρία τους γνωρίζουν ότι η ομορφιά είναι επιφανειακή, πέφτουν συχνά θύματα της», προειδοποιεί η ερευνητική ομάδα.
Γι’ αυτό οι συγγραφείς της μελέτης προτείνουν οι υπεύθυνοι προσλήψεων ή οι διευθυντές να μην κοιτούν τις φωτογραφίες των υποψήφιων εργαζομένων στα βιογραφικά τους σημειώματα.
«Halo effect» – Η καθοριστική πρώτης εντύπωσης
Το «halo effect» γνωστό και ως φαινόμενο του φωτοστέφανου, περιγράφει πώς μια θετική πρώτη εντύπωση για κάποιον επηρεάζει την «αγγελική» εικόνα που θα σχηματίσουμε γι’ αυτόν.
Ερευνητές από το Πανεπιστήμιο Cornell στις Ηνωμένες Πολιτείες υποστηρίζουν ότι οι άνθρωποι έχουμε την τάση να επηρεαζόμαστε από την πρώτη εικόνα που αποκτούμε για κάποιον και αυτό δύσκολα αλλάζει.
Για παράδειγμα, η πρώτη εντύπωση που μπορεί να σχηματίσουμε απλά κοιτώντας κάποιον σε μια φωτογραφία δεν αλλάζει ακόμη και αν έρθουμε σε άμεση επαφή μαζί του έξι μήνες αργότερα.
«Η εμφάνιση του συνομιλητή μας καθορίζει και τα συναισθήματα που θα αποκτήσουμε γι’ αυτόν. Η πρώτη ματιά είναι τόσο έντονη, ώστε επηρεάζει τις άλλες πληροφορίες που μπορεί να λάβουμε για το ίδιο πρόσωπο», εξηγούν.