Χρησιμοποιούμε τον όρο “FOMO” (Fear of Missing Out) για να αναφερθούμε στον φόβο που μπορεί να αισθανθεί κανείς όταν νιώθει ότι δεν συμμετέχει στα πιο πρόσφατα trends. Το FOMO συμπίπτει με την ύπαρξη ενός νέο όρου που έχει την αντίθετη έννοια, του JOMO (Joy Of Missing Out), την χαρά που μπορεί να αισθανθεί κανείς όταν δεν συμμετέχει σε πράγματα ή τάσεις που στην πραγματικότητα δεν θέλει να κάνει, ακόμα και αν είναι totally “in”.
Αυτό το άνετο συναίσθημα μπορεί να επιτρέψει στο άτομο να νιώθει περισσότερο ευγνώμων για όσα έχει, δίχως να προσπαθεί διαρκώς να αλλάζει τις συνήθειες του ή τους τρόπους που επιλέγει να διασκεδάσει ή να ψυχαγωγηθεί.
Διαβάστε επίσης: Η ζωή γίνεται πιο όμορφη μεγαλώνοντας
Κι ενώ το JOMO είναι σίγουρα ένα πραγματικό φαινόμενο, νέα έρευνα αποκαλύπτει ότι μάλλον δεν σχετίζεται μόνο με θετικά συναισθήματα.
Τι κρύβεται πίσω από το “Joy Of Missing Out”
Οι περισσότεροι άνθρωποι που ανέφεραν υψηλά επίπεδα JOMO φάνηκε ότι ανέφεραν και υψηλά επίπεδα κοινωνικού άγχους, σύμφωνα με πρόσφατη επιστημονική μελέτη του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον.
Ο όρος JOMO έχει διαδοθεί ως «η υγιής απόλαυση της μοναξιάς» και έρχεται σε άμεση αντίθεση με το αρνητικό FOMO, τον «φόβο της απώλειας» που μπορεί να έχουν οι άνθρωποι όταν βλέπουν άλλους να έχουν διασκεδαστικές εμπειρίες χωρίς αυτούς.
Κατά την ανάλυση δύο δειγμάτων ενηλίκων όμως, οι ερευνητές βρήκαν μικτά αποτελέσματα όσον αφορά το JOMO.
«Γενικά, σε πολλούς ανθρώπους αρέσει να είναι συνδεδεμένοι», είπε ο δρ Chris Barry, καθηγητής ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο της Ουάσιγκτον και επικεφαλής της μελέτης.
«Όταν προσπαθούσαμε να αξιολογήσουμε το JOMO, διαπιστώσαμε ότι μερικοί άνθρωποι απολάμβαναν να μην συμμετέχουν σε κοινωνικές δραστηριότητες για να αποφύγουν την κοινωνική αλληλεπίδραση» αναφέρει.
Τι έδειξε έρευνα
Οι ερευνητές διεξήγαγαν έρευνες με δύο διαφορετικά σύνολα περίπου 500 συμμετεχόντων το καθένα.
Για να μετρήσουν το JOMO, οι ερευνητές έθεσαν μια σειρά ερωτήσεων σχετικά με την απόλαυση του χρόνου μοναχικότητας, όπως εάν στους συμμετέχοντες άρεσε ο χρόνος για αυτοστοχασμό και αν ήταν χαρούμενοι που έβλεπαν φίλους να περνούν καλά ακόμα κι αν δεν ήταν μαζί τους.
Η έρευνα περιελάμβανε επίσης ερωτήσεις που είχαν σχεδιαστεί για να αξιολογήσουν τη μοναξιά, το κοινωνικό άγχος, τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, τα χαρακτηριστικά της προσωπικότητας και την ικανοποίηση από τη ζωή.
Η μελέτη του πρώτου δείγματος αποκάλυψε συνδέσεις μεταξύ εκείνων με υψηλό JOMO με τη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και την ικανοποίηση από τη ζωή, αλλά το κοινωνικό άγχος είχε την ισχυρότερη συσχέτιση.
Με αυτά τα μικτά ευρήματα, η ομάδα σχεδίασε μια δεύτερη μελέτη για να δει αν θα μπορούσε να βρει μια ομάδα ανθρώπων με υψηλή περιεκτικότητα σε JOMO αλλά χωρίς κοινωνικό άγχος.
Πράγματι βρήκαν κάποια άτομα αλλά αυτή η ομάδα ήταν μικρή, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 10% των συμμετεχόντων.