Τα φίλτρα «ομορφιάς» στα social media, σίγουρα δεν είναι κάτι καινούργιο. Παρατηρήσατε κάτι διαφορετικό με το δημοφιλές φίλτρο του TikTok «Bold Glamour»;
Πρόκειται για ένα φίλτρο ζωντανού βίντεο που «ομορφαίνει» κάθε άτομο που το χρησιμοποιεί, δημιουργώντας αψεγάδιαστο δέρμα και αλλοιώνοντας τα χαρακτηριστικά του προσώπου.
Τα αποτελέσματα είναι απίστευτα εντυπωσιακά από τεχνικής άποψης… Είναι εξαιρετικά αποτελεσματικό στο να παίρνει οποιοδήποτε δεδομένο πρόσωπο και με τρόπο που μοιάζει χειρουργικά επεμβατικός το διαμορφώνει σύμφωνα με τα «πρότυπα ομορφιάς».
Διαβάστε επίσης: Πρωινό άγχος: Τι είναι και πώς να το διαχειριστείτε
Οι χρήστες μπορούν να δουν πώς εμφανίζονται τα πρόσωπά τους όταν χειραγωγούνται χρησιμοποιώντας ένα αλγοριθμικά προγραμματισμένο σύνολο προδιαγραφών.
Μπορεί όμως η χρήση φίλτρων παραμόρφωσης της πραγματικότητας κατά την εικονική επικοινωνία και τη δημιουργία διαδικτυακών avatars να βλάψει την ψυχική μας υγεία;
Οι επιπτώσεις της ευρείας υιοθέτησης αυτής της τεχνολογίας έχουν τη δυνατότητα να είναι αρκετά επιβλαβείς, ιδίως για τους νέους που είναι συχνοί χρήστες των μέσων κοινωνικής δικτύωσης.
Τι διαφορετικό έχουν τα νέα φίλτρα «ομορφιάς»;
Τα προηγούμενα φίλτρα έχουν ήδη εντοπιστεί ότι δεν λειτουργούν αποτελεσματικά για άτομα όλων των φυλών. Δεν υπάρχει ένα ενιαίο πρότυπο για την ομορφιά. “Ποιο άτομο (ή εταιρεία) μπορεί να ορίσει την ομορφιά για όλους;
Ενώ αυτές είναι σημαντικές συζητήσεις από μόνες τους, θα υποστηρίζαμε ότι αυτό δεν έχει πραγματικά σημασία στο πλαίσιο των επιβλαβών επιπτώσεων που θα μπορούσαν να έχουν αυτά τα φίλτρα στον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι αισθάνονται για την εμφάνισή τους.
Ανεξάρτητα από το ποιοι κανόνες χρησιμοποιούνται από τους αλγορίθμους, αυτό που συμβαίνει είναι τα εξελιγμένα φίλτρα δείχνουν στους ανθρώπους, σε πραγματικό χρόνο, πώς φαίνονται σε σύγκριση με το πώς θα «έπρεπε» να φαίνονται.
Οι εφαρμογές το έχουν κάνει αυτό και στο παρελθόν – κυρίως με ακίνητα πλάνα και με διαφορετικό βαθμό επιτυχίας με ζωντανή δράση. Ωστόσο, το φίλτρο Bold Glamour αλλάζει εντελώς τα πρόσωπα των ανθρώπων.
Δεν είναι διακριτικό. Είναι στιγμιαίο. Είναι ισχυρό. Και όταν οι άνθρωποι που επιθυμούν κοινωνική έγκριση και θετική ανατροφοδότηση αρχίσουν να το χρησιμοποιούν, δεν θα τους αρέσει αυτό που βλέπουν. Ή μάλλον, δεν θα τους αρέσει αυτό που βλέπουν όταν απενεργοποιήσουν το φίλτρο, και αυτό είναι πρόβλημα.
Κοινωνική σύγκριση
Οι έρευνες δείχνουν ότι η έκθεση σε εξωπραγματικά «όμορφους» ανθρώπους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάνει τους απλούς ανθρώπους να αισθάνονται λιγότερο ελκυστικοί.
Αλλά η επίδραση της αντίθεσης που δημιουργείται από την εξωπραγματικά «όμορφη» εκδοχή του εαυτού μας είναι πιθανό να είναι πιο βαθιά. Η αντίθεση είναι αναπόφευκτη επειδή προκαλεί άμεσες συγκρίσεις όχι μεταξύ του εαυτού μας και κάποιου άλλου προσώπου, αλλά μεταξύ του εαυτού μας και μιας αλλοιωμένης εκδοχής του.
Οι άνθρωποι είναι ήδη επιρρεπείς να επιδίδονται σε αυτή τη συμπεριφορά με εικόνες του εαυτού τους που φορούν το συνηθισμένο τους μακιγιάζ, το οποίο έχει πιο ανεπαίσθητα αποτελέσματα από αυτό το φίλτρο.
Έρευνες έχουν δείξει ότι οι γυναίκες που επεξεργάζονται εκτενώς τις φωτογραφίες τους ή χρησιμοποιούν φίλτρα στις φωτογραφίες τους τείνουν να έχουν περισσότερη δυσαρέσκεια σχετικά με την εικόνα του σώματός τους.
Μια μελέτη σχετικά με τα φίλτρα ομορφιάς φωτογραφιών διαπίστωσε ότι η χρήση αυτών των φίλτρων έδειξε ότι δεν οδηγεί σε άμεση πτώση της αυτοεκτίμησης ή της εικόνας του σώματος. Τα αποτελέσματα μιας τεχνολογίας που δημιουργεί τόσο ρεαλιστικές και δυναμικές αντιθέσεις είναι ιδιαίτερα πιθανό να οδηγήσουν σε δυσαρέσκεια με την εμφάνισητου εαυτού μας.
Οι περισσότεροι επαγγελματίες που εργάζονται με παιδιά, εφήβους και νεαρούς ενήλικες πιθανόν να γνωρίζουν, τουλάχιστον περιφερειακά, τα αυξανόμενα ποσοστά αρνητικής επίδρασης που αναφέρουν οι έφηβοι, ιδίως τα έφηβα κορίτσια.
Μια πρόσφατη έκθεση του CDC συζητήθηκε ευρέως όταν διαπιστώθηκε ότι ένας ανησυχητικά υψηλός αριθμός εφήβων κοριτσιών ανέφερε περισσότερα συμπτώματα κατάθλιψης και συνολικά αρνητικά συναισθήματα, σε σύγκριση με τα προηγούμενα χρόνια.
Οι έφηβοι και οι νεαροί ενήλικες χρησιμοποιούν εκτενώς τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και αυτού του είδους τα φίλτρα. Είναι ένας πληθυσμός που ήδη κινδυνεύει ιδιαίτερα να κάνει συγκρίσεις στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και να υποστεί κατάθλιψη ή μείωση της αυτοεκτίμησης.