Είτε είστε με τον σύντροφό σας για τρεις εβδομάδες, τρεις μήνες ή τρία χρόνια, η επικοινωνία είναι ζωτικής σημασίας για να ενισχύσετε και να διατηρήσετε μια υγιή σχέση στα καλύτερά της. Ωστόσο, είναι πιθανό και αρκετά συνηθισμένο οι σύντροφοι να επικοινωνούν πολύ διαφορετικά. Τα διαφορετικά στυλ επικοινωνίας μπορεί να κάνουν τα πράγματα δύσκολα αλλά αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα πρέπει να δώσετε τέλος στην σχέση.
Για να μην χανόμαστε στην… μετάφραση
Θα χρειαστεί να αφιερώσετε χρόνο για να κατανοήσετε πλήρως και να σεβαστείτε το προτιμώμενο στυλ επικοινωνίας του συντρόφου σας προκειμένου να γεφυρώσετε το επικοινωνιακό σας χάσμα. «Είναι σημαντικό να το κατανοήσετε, επειδή ο κορυφαίος κανόνας αποτελεσματικής επικοινωνίας – σε οποιαδήποτε μορφή – είναι να γνωρίζετε το κοινό σας, να γνωρίζετε δηλαδή σε ποιον απευθύνεστε και πώς θα πρέπει να του απευθυνθείτε» αναφέρει η ψυχοθεραπεύτρια Annalize Oatman.
«Αν γνωρίζετε το στυλ επικοινωνίας του συντρόφου σας και «μιλάτε» τη γλώσσα του, είναι πολύ πιο πιθανό να νιώσετε ότι σας κατανοούν και ότι σας καταλαβαίνουν ενώ και οι δύο σύντροφοι θα νιώθουν αμοιβαία εκτίμηση» συμπληρώνει.
Όχι μόνο θα διευκολύνει τις καθημερινές σας συνομιλίες, αλλά η κατανόηση του στυλ επικοινωνίας του άλλου σάς επιτρέπει να τσακώνεστε δίκαια (και αποτελεσματικά) με τον σύντροφό σας. Η διαφωνία θα επιλύεται πιο εύκολα, αν μπορείτε να κατανοήσετε τι είναι αυτό που σας λέει ο σύντροφός σας αλλά και γιατί σας το λέει.
«Το πώς επικοινωνεί ο σύντροφός σας μπορεί να διαφέρει από τον τρόπο που επικοινωνείτε εσείς, πράγμα φυσιολογικό και αναμενόμενο. Ωστόσο, ο τρόπος που ακούτε και όσα καταλαβαίνετε από την μεταξύ σας επικοινωνία είναι αυτό που μπορεί να θωρακίσει ή να σπάσει μια σχέση» λένε οι ειδικοί.
Τα 4 βασικά στυλ επικοινωνίας στις σχέσεις
1. Θετική / Δυναμική επικοινωνία
Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα άτομα που επικοινωνούν θετικά/δυναμικά, μπορούν να εκφράσουν αποτελεσματικά τις ανάγκες τους, να αναγνωρίσουν τα συναισθήματά τους και να αναλάβουν την ευθύνη για τις πράξεις τους χωρίς να κατηγορούν το άλλο άτομο. Μπορούν επίσης να υποστηρίξουν το επιχείρημά τους με σαφήνεια, ήρεμα και άμεσα.
Τα άτομα με θετικό/δυναμικό τρόπο επικοινωνίας τείνουν να χρησιμοποιούν το πρώτο πρόσωπο όταν μιλούν («εγώ») κατά τη διάρκεια διαφωνιών ή συζητήσεων, όπως «αισθάνομαι…» και «χρειάζομαι…» και σέβονται τα συναισθήματα και τις ανάγκες των άλλων.
2. Επιθετική επικοινωνία
Τα άτομα που επικοινωνούν πιο επιθετικά επικεντρώνονται κυρίως στο να «νικήσουν» εν μέσω μίας διαφωνίας, χωρίς να λαμβάνουν υπόψη τα συναισθήματα ή τις ανάγκες του άλλου ατόμου. Αυτοί οι άνθρωποι συχνά εμφανίζονται ως «απαιτητικοί, εκρηκτικοί, απειλητικοί ή ακόμα και εκφοβιστικοί».
Μπορεί να γίνουν αμυντικοί όταν έρχονται αντιμέτωποι με τα επιχειρήματα του συντρόφου τους, κάνοντας τις συζητήσεις ιδιαίτερα δύσκολες.
3. Παθητική επικοινωνία
Τα άτομα που έχουν παθητική επικοινωνία συνήθως δεν επικοινωνούν τα συναισθήματά τους ή τις επιθυμίες τους, επιτρέποντας σε άλλους να το κάνουν. Μπορεί να πουν πράγματα όπως «μπορούμε να κάνουμε ό,τι θέλεις», με τους ειδικούς να επισημαίνουν ότι συνήθως δεν μπορούν να πουν όχι.
Αυτή η συμπεριφορά μπορεί να ακυρώνει τις προσωπικές σκέψεις και τα συναισθήματα του ίδιου του ατόμου, καθώς δίνει προτεραιότητα στα συναισθήματα και τις σκέψεις του άλλου. Αυτό με την σειρά του, μπορεί να οδηγήσει σε εσωτερική σύγκρουση και απογοήτευση.
Γι’ αυτό τα άτομα με παθητική επικοινωνία συχνά νιώθουν απομονωμένοι στις σχέσεις, καθώς στην πραγματικότητα δεν ικανοποιούν τις ανάγκες τους.
4. Παθητική-επιθετική επικοινωνία
Στο ίδιο πλαίσιο, τα άτομα με παθητική – επιθετική επικοινωνία δεν μοιράζονται άμεσα τις ανάγκες ή τα συναισθήματά τους. Αντί να αντιμετωπίζουν ένα πρόβλημα, προτιμούν να κρατήσουν τα παράπονα για τον εαυτό τους. Σύμφωνα με τους ειδικούς, δεν μπορούν να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, χρησιμοποιούν εκφράσεις του προσώπου που δεν δείχνουν πώς αισθάνονται και μπορεί ακόμη και να αρνηθούν ότι υπάρχει πρόβλημα.
Πώς θα την βελτιώσουμε
Μερικές από τις συμβουλές των ειδικών, που θα σας βοηθήσουν να ξεπεράσετε τα προβλήματα επικοινωνίας, περιλαμβάνουν:
Βάζουμε όρια
Ακόμα και τα άτομα με θετικό στυλ επικοινωνίας μπορεί να θυμώσουν. Τότε είναι που θα πρέπει να θέσετε όρια για να μην «εκτροχιαστεί» η κατάσταση. Τα όρια είναι χρήσιμα ειδικά εάν υπάρχει ανάγκη να ηρεμήσετε, να αποφύγετε την ένταση της συζήτησης και να επιτρέψετε σε εσάς και στον σύντροφό σας να επεξεργαστείτε αυτό που μόλις συνέβη.
Για να αποφύγετε τη σύγκρουση, θα πρέπει να συζητήσετε εκ των προτέρων τα προσωπικά σας όρια ώστε να έχετε ένα σχέδιο που να λειτουργεί και για τους δύο.
Κάνουμε δηλώσεις σε πρώτο πρόσωπο
Η χρήση δηλώσεων σε πρώτο πρόσωπο είναι ένας πολύ καλός τρόπος για να εξασκηθείτε στη θετική/δυναμική επικοινωνία, καθώς μας επιτρέπει να αναλαμβάνουμε την ευθύνη για τα συναισθήματά μας χωρίς να κατηγορούμε. Ως εκ τούτου, το άλλο άτομο είναι λιγότερο πιθανό να γίνει αμυντικό επειδή δεν αισθάνεται κριτική, καθιστώντας πιο πιθανή και εύκολη μια παραγωγική συζήτηση.
Ακόμα κι αν ο σύντροφός σας, χρειάζεται να αναλάβει την ευθύνη για τις πράξεις του, είναι καλύτερο να προσεγγίσετε τη συζήτηση δηλώνοντας πώς αισθανθήκατε και επηρεαστήκατε από αυτό που ειπώθηκε ή έγινε.