Δεν είναι λίγοι οι άνθρωποι, που όταν βρεθούν σε ένα ιατρείο έρχονται αντιμέτωποι με την σχεδόν αυθόρμητη επιθυμία να πουν ψέματα ή να αποκρύψουν μέρος της αλήθειας από το γιατρό τους. Αυτό τουλάχιστον, είναι το πόρισμα έρευνας σε περισσότερους από 1.000 ασθενείς, στα πλαίσια της οποίας διαπιστώθηκε ότι το 77% από αυτούς παραδέχτηκε ότι είπαν ψέματα για την υγεία τους είτε άμεσα είτε παραλείποντας ένα μέρος της αλήθειας, καθώς συνομιλήσουν με έναν επαγγελματία υγείας.
Τα ψέματα κάθε γενιάς στον γιατρό
Μάλιστα, ορισμένες γενιές τείνουν να είναι περισσότερο ανειλικρινείς από άλλες. Τα άτομα που ανήκουν στην Gen Z φαίνεται να έχουν την πρωτιά, με το 93% να παραδέχεται ότι είπε ψέματα σε επαγγελματίες υγείας, ειδικά για το σεξουαλικό τους ιστορικό. Οι επόμενοι στη σειρά ήταν:
- Millennials (76%).
- Gen X (75%).
- Baby Boomers (69%).
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, σύμφωνα με τους ερευνητές, παρουσιάζει το γεγονός ότι κάθε γενιά είπε ψέματα για διαφορετικά πράγματα. Οι Millennials ήταν πιο πιθανό να πουν ψέματα για τις συνήθειες άσκησης τους. Αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι αυτή η γενιά μεγάλωσε σε μια εποχή που η μετάβαση σε δραστηριότητες φυσικής άσκησης ήταν ιδιαίτερα δημοφιλής.
«Η γυμναστική έγινε ιδιαίτερα δημοφιλής σε αντίθεση με το να είναι κανείς απλά υγιής. Οι άνθρωποι είχαν πάντα επίγνωση για το βάρος, αλλά αυτή η ομάδα φαίνεται να ντρέπεται περισσότερο για ζητήματα φυσικής κατάστασης» αναφέρουν οι ερευνητές.
Τα άτομα που ανήκουν στην Gen X έτειναν να είναι ανειλικρινείς σχετικά με την κατανάλωση αλκοόλ, ενώ οι Baby Boomers έλεγαν τα περισσότερα ψέματα για τις διατροφικές τους συνήθειες. Μερικές φορές αυτό οφείλεται στο ότι οι άνθρωποι υποτιμούν ή υπολογίζουν στο περίπου την κατανάλωση που κάνουν για να αποφύγουν τις άβολες συζητήσεις.
Μπορεί επίσης να μην αισθάνονται άνετα να αποκαλύψουν τα τρωτά τους σημεία ή μπορεί να υποτιμούν τις αρνητικές επιπτώσεις που σχετίζονται με ορισμένες επικίνδυνες συμπεριφορές.
Γιατί λέμε ψέματα για την υγεία μας;
Ο φόβος της κριτικής ήταν ο κύριος λόγος που οι ερωτηθέντες είπαν ότι λένε ψέματα σε γιατρούς και επαγγελματίες υγείας. Άλλοι λόγοι ήταν:
- Αμηχανία.
- Ντροπή.
- Ένιωσαν στο παρελθόν ότι τους είχε κατακρίνει γιατρός.
- Αρνούνται ή αποφεύγουν την αλήθεια μιας διάγνωσης.
Οι ασθενείς ντρέπονται ή συχνά περιμένουν μέχρι το τέλος της επίσκεψης ή την επόμενη επίσκεψη για να μιλήσουν με τον γιατρό τους, μόλις δηλαδή νιώσουν άνετα και έχει διαμορφωθεί μια σχέση γιατρού-ασθενούς και οι ερευνητές συμφωνούν, επισημαίνοντας ότι πολλοί ασθενείς πρέπει να αναπτύξουν μια σχέση με τον ιατρό τους πριν αποκαλύψουν προσωπικές πληροφορίες.
Για αυτό τον λόγο, οι επαγγελματίες υγείας ανεξάρτητα από την θέση τους, καλούνται να είναι ιδιαίτερα επιμελείς για να βοηθήσουν στη δημιουργία μιας ασφαλούς σχέσης όσο το δυνατόν γρηγορότερα με τους ασθενείς τους.
Από το 23% των ασθενών που ήταν απόλυτα ειλικρινείς με γιατρό τους, το 64% αποκάλυψε ότι δεν ένιωθε πάντα ότι ο γιατρός τους ακούει.
Η τηλεϊατρική επιτρέπει περισσότερα ψέματα;
Συνολικά, οι ασθενείς ήταν πιο πιθανό να είναι ανειλικρινείς με τον γιατρό τους σε συνεδρίες τηλεϊατρικής. Καθ’όλη την διάρκεια της πανδημίας, πολλοί στράφηκαν στην τηλεϊατρική για καταστάσεις, όπου χρειάζονταν επείγουσα φροντίδα ή όπου συναντούσαν έναν γιατρό για πρώτη φορά.
Ειδικά αν ο ασθενής δεν γνωρίζει τον γιατρό, είναι ακόμα πιο πιθανό να αποκρύψει πληροφορίες για το ιστορικό του ή την τρέχουσα κατάστασή του.
Επειδή όμως, η τηλεϊατρική παρέχει πρόσβαση σε πολλά άτομα που αντιμετωπίζουν περιορισμούς μεταφοράς ή άλλους παράγοντες, αυτές οι επισκέψεις πρέπει να εξακολουθούν να αποτελούν επιλογή, πρέπει όμως και πάλι το ιατρικό προσωπικό να διαμορφώνει μια προσωπική σχέση με τον ασθενή, επισημαίνουν οι ειδικοί.
Οι ερωτήσεις των γιατρών «θεραπεύουν»
Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να θυμόμαστε, ότι οι γιατροί κάνουν ερωτήσεις για να βρουν την καλύτερη δυνατή θεραπεία για κάθε μοναδική περίπτωση και όχι για να κρίνουν. Η συλλογή των πληροφοριών μπορεί επίσης να του επιτρέψει να αντιστοιχίσει καλύτερα τα συμπτώματα με τις προτάσεις αλλαγής τρόπου ζωής.
Οι ερωτήσεις τους είναι για να κατανοήσουν την πλήρη εικόνα ώστε να σας μεταδώσουν τις απαραίτητες πληροφορίες για μια επιτυχημένη θεραπεία ή και πρόληψη.