Για το παιδί σας, ο κόσμος είναι γεμάτος ενδιαφέροντα πράγματα, τα οποία πρέπει να αποκτήσει. Προσθέστε σε αυτό την επιρροή των διαφημίσεων, των συνομηλίκων του και το γεγονός ότι μπορεί να μην είναι σε θέση να κατανοήσει ότι κάτι δεν του κάνει καλό ή ότι είναι σπατάλη χρημάτωνκαι θα καταλάβετε καλύτερα γιατί το μικρό σας μπορεί να γίνει τόσο ενοχλητικό κι επίμονο όταν θέλει κάτι.
Αυτός ο συνδυασμός μπορεί να οδηγήσει το παιδί να σας ζητάει επίμονα, ξανά και ξανά, το ίδιο πράγμα – «Μπορώ να έχω ένα γλειφιτζούρι;», «Θέλω το παιχνίδι!», «Σε παρακαλώ, σε παρακαλώ!». Η επιμονή του μπορεί να σας κουράσει. Μπορεί ακόμη και να σας βάλει σε μια άβολη θέση – για παράδειγμα, να δυσκολεύεστε οικονομικά και να καλείστε να απαντήσετε στο «Γιατί δεν μπορούμε να αγοράσουμε αυτό το παιχνίδι;». Επιπλέον, συχνά είναι δύσκολο να πείτε «όχι» όταν ξέρετε ότι κάτι θα φέρει στο παιδί σας άμεση ευχαρίστηση και παράλληλα άμεση ανακούφιση σε εσάς από επαναλαμβανόμενα αιτήματα, εκνευρισμό ή οργή.
Ωστόσο, αν πάρετε στο παιδί αυτό που με τόση επιμονή σας ζητάει, του μαθαίνετε ότι αυτή η συμπεριφορά λειτουργεί και κατ’ επέκταση θα συνεχίσει να την έχει.
Φυσικά, το να ζητάει το μικρό σας πράγματα δεν είναι πάντα ενοχλητικό και ο τρόπος με τον οποίο ανταποκρίνεστε στα αιτήματα των παιδιών σας τα διδάσκει σημαντικά μαθήματα σχετικά με τον τρόπο επιρροής, διαπραγμάτευσης και επικοινωνίας.
Πώς θα αποτρέψετε την επιμονή του παιδιού
*Καθορίστε ορισμένους βασικούς κανόνες πριν πάτε για ψώνια. Συζητήστε με το παιδί σας σχετικά με τη συμπεριφορά που περιμένετε και πώς θα ανταποκριθείτε σε τυχόν γκρίνια και επιμονή.
*Επιβραβεύστε το παιδί σας όταν συμπεριφέρεται σωστά. Δώστε του θετική προσοχή, ώστε να ξέρει ότι έχετε παρατηρήσει ότι δεν σας ενοχλεί. Για παράδειγμα, «Είμαι πολύ υπερήφανη για το πώς με βοήθησες να ψωνίσω και δεν ζήτησες πράγματα που δεν μπορούμε να πάρουμε».
*Προσφέρετε καλές ανταμοιβές για την καλή του συμπεριφορά. Για παράδειγμα, «Εάν κάνουμε τα ψώνια μας χωρίς να ζητήσεις πράγματα, θα σταματήσουμε στο πάρκο στον δρόμο για το σπίτι».
*Έχετε κατά νου ότι όσο περισσότερες διαφημίσεις βλέπει το παιδί σας, τόσο περισσότερο θα θέλει αυτά τα προϊόντα. Συζητήστε μαζί του σχετικά με τη διαφήμιση και τις έξυπνες αγορές.
*Λάβετε αποφάσεις ως οικογένεια σχετικά με το τι θα αγοράσετε. Μπορείτε να υπενθυμίζετε στο παιδί αυτές τις αποφάσεις όταν ψωνίζετε. Για παράδειγμα, «Θυμάσαι ότι αποφασίσαμε να μην αγοράσουμε αναψυκτικά για λίγο καιρό; Με αυτόν τον τρόπο όλοι φροντίζουμε καλύτερα τα δόντια μας ».
Πώς θα αντιμετωπίσετε την επιμονή του παιδιού
Εάν το παιδί γίνεται ενοχλητικό με την επιμονή του ή προσπαθεί να σας κάνει να αγοράσετε πράγματα με κλαψούρισμα ή απειλές, μπορείτε να δοκιμάσετε τα εξής:
- Υπενθυμίστε στο παιδί σας τους βασικούς κανόνες που συζητήσατε.
- Ενημερώστε το τι δεν θα λάβετε υπόψη το αίτημά του έως ότου χρησιμοποιήσει σωστούς τρόπους επικοινωνίας. Για παράδειγμα, θα μπορούσατε να πείτε «Γιάννη, μίλα όμορφα» ή «Σκέψου πώς μου κάνεις αυτήν την ερώτηση».
- Μην πείτε «ναι» ή «όχι» μέχρι να είστε ικανοποιημένοι με τον τρόπο που σας ζητήθηκε κάτι.
- Όταν λέτε «όχι», μείνετε πιστοί σε αυτό. Αν αρνηθείτε και μετά υποχωρήσετε, το παιδί σας λαμβάνει το μήνυμα ότι η γκρίνια μπορεί να λειτουργήσει για να πάρει αυτό που θέλει.
- Αναγνωρίστε την απογοήτευση του παιδιού σας εάν έχετε πει «όχι». Για παράδειγμα, «Μπορώ να δω ότι πραγματικά ήθελες αυτά τα κρουασάν. Αλλά έχουμε πάρει ήδη αρκετές λιχουδιές σήμερα ». Συζητήσεις σαν αυτές στέλνουν ένα μήνυμα ενσυναίσθησης και μπορούν να βοηθήσουν εσάς και το παιδί σας να ενισχύσετε τη σχέση σας αντί να τσακωθείτε.
- Αφού πείτε «όχι», προσπαθήστε να αποσπάσετε την προσοχή του παιδιού σας με κάτι άλλο. Για παράδειγμα, «Χρειαζόμαστε πορτοκάλια. Μπορείς να με βοηθήσεις να τα βρω;»
- Μείνετε ήρεμοι όταν το παιδί γίνεται ενοχλητικό. Ζητήστε του με ήρεμο και αυστηρό τρόπο να σταματήσει, μετρήστε μέχρι το 10 και απαντήστε του.