Πώς θα μεταφερθούν με ταχύτητα και ασφάλεια δισεκατομμύρια δόσεις εμβολίων κατά της Covid-19, όταν θα είναι τελικά έτοιμα; Οι επαγγελματίες της αλυσίδας διανομής προετοιμάζονται προσπαθώντας να λύσουν εξισώσεις με πολλαπλούς αγνώστους, αναφέρει το Γαλλικό Πρακτορείο.

Πόσα εμβόλια θα χρειαστούν;

Περίπου 12 με 15 δισεκατομμύρια δόσεις θα πρέπει να παραχθούν σε παγκόσμιο επίπεδο, σύμφωνα με την Διεθνή Ομοσπονδία Φαρμακοβιομηχανιών.

«Τα σημερινά μοντέλα προβλέπουν ότι δεν θα υπάρχουν αρκετά εμβόλια για να καλύψουν τον παγκόσμιο πληθυσμό πριν από το 2023 ή 2024», εκτιμά το Duke University που παρακολουθεί την αναδυόμενη αγορά 200 περίπου υποψήφιων εμβολίων.

Όλα τα εμβόλια θα μεταφέρονται με τον ίδιο τρόπο;

Τα εργαστήρια ετοιμάζουν δύο τύπους εμβολίων: ορισμένα, όπως το εμβόλιο Pfizer/BioNTech, θα απαιτήσουν πολύ χαμηλές θερμοκρασίες συντήρησης, μέχρι τους -80 βαθμούς Κελσίου, ενώ άλλα θα συντηρούνται σε πιο συμβατικές θερμοκρασίες, μεταξύ -2 και -8 βαθμών Κελσίου.

Ο πρώτος τύπος εμβολίου, που απαιτεί τη λεγόμενη ψυχρή αλυσίδα για ευρεία διανομή «θα αφορά περίπου το 30% των δόσεων που θα διανεμηθούν στον κόσμο», εκτιμά ο Ματιέ Φρίντμπεργκ, γενικός διευθυντής της εταιρείας Ceva (όμιλος CMA-CGM).

Για το υπόλοιπο 70% των δόσεων «απαιτούνται και πάλι ειδικές συνθήκες μεταφοράς/αποθήκευσης. Πρόκειται για φάρμακα και αυτά είναι πάντοτε ευαίσθητα, αλλά υπάρχουν λιγότερες τεχνικές δυσκολίες σε σχέση με τους -80 βαθμούς» λέει.

Θα πάρουν το αεροπλάνο;

Σύμφωνα με τον διευθυντή της Ceva, το ήμισυ των εμβολίων θα μεταφερθεί οδικώς από τον τόπο παραγωγής στον τόπο αποθήκευσης και στη συνέχεια στα κέντρα εμβολιασμού.

Για το άλλο ήμισυ θα απαιτηθεί μια διαδικασία μεταφοράς/αποθήκευσης/διανομής που θα συνδυάσει αεροπορική και χερσαία μεταφορά.

Όλα βέβαια θα εξαρτηθούν από τις αποστάσεις και τον επείγοντα χαρακτήρα της μεταφοράς.

Πώς θα οργανωθεί η αεροπορική μεταφορά;

«Θα υπάρξει ανάγκη για την οργάνωση κάποιου είδους αερογέφυρας» λέει ο Γκλιν Χιουζ, υπεύθυνος cargo της Διεθνούς Ενωσης Αερομεταφορών (ΙΑΤΑ). Η μεταφορά μίας δόσης για κάθε κάτοικο του πλανήτη θα απαιτήσει 8.000 μεγάλα μεταγωγικά αεροσκάφη. Τα επιβατηγά μεγάλων αποστάσεων μπορούν να μεταφέρουν από 400.000 δόσεις, ενώ τα Boeing 777 Cargo περισσότερες από ένα εκατομμύριο δόσεις.

«Οι εμπορικές πτήσεις με ικανότητα μεταφοράς φορτίου στον χώρο των αποσκευών πρέπει να αυξηθούν» λέει ο διευθυντής της ΙΑΤΑ Αλεξάντρ ντε Ζουνιάκ.«Τα σύνορα θα πρέπει να είναι ανοικτά για να επιτρέψουν την διανομή».

Η σημερινή ικανότητα μεταφοράς φορτίων είναι ανεπαρκής για την αντιμετώπιση της ζήτησης. Η κατάρρευση των αερομεταφορών έχει περιορίσει την προσφορά, αφού το 60% των εμπορευμάτων μεταφέρεται στους χώρους των αποσκευών των εμπορικών πτήσεων.

Πώς οργανώνονται οι μεταφορικές εταιρείες;

Σε όλα τα επίπεδα, έχουν συγκροτηθεί ομάδες εργασίες σε επίπεδο κρατών, τομέων δραστηριότητας και επιχειρήσεων, προκειμένου να εξετάσουν την κατάσταση της αγοράς στον τομέα της συσκευασίας και των διαθέσιμων μέσων μεταφοράς -χερσαίων, αεροπορικών και θαλάσσιων.

Η ιδιαιτερότητα της παρούσας κατάστασης είναι ότι τα ίδια τα εργαστήρια θα ασχοληθούν με την πιστοποίηση των μέσων μεταφοράς.

«Η σειρά είναι η εξής: ένας θεσμός ή υγειονομική αρχή μιας χώρας συνεργάζεται με ένα εργαστήριο, το εργαστήριο δίνει πιστοποίηση της δικής του αλυσίδας μεταφοράς/αποθήκευσης. Είναι δουλειά δική του και των υπεργολάβων να πληροί τα κριτήρια αυτή η αλυσίδα μεταφοράς/αποθήκευσης» λέει ο γενικός διευθυντής της Ceva.

Θα είναι όλος ο κόσμος έτοιμος;

«Μέχρι σήμερα υπάρχουν πολλοί άγνωστοι παράγοντες: οι ποσότητες προς μεταφορά, οι θερμοκρασίες, τα χρονοδιαγράμματα, τα σχήματα διανομής κλπ.

Ομως, οι επαγγελματίες του τομέα δηλώνουν ότι θα είναι έτοιμοι.

Οι αλυσίδες μεταφοράς της φαρμακοβιομηχανίας συνήθως περνούν απαρατήρητες, δηλώνει ο Ματιέ Φρίντμπεργκ, σημειώνοντας ότι η δυνατότητα μεταφοράς στους -80 βαθμούς Κελσίου υπάρχει ήδη για την μεταφορά ανθρώπινων οργάνων.

«Αυτό που αλλάζει είναι ο ογκος και οι σχετικά σύντομοι χρόνοι».

Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ / AFP