Οι άνθρωποι γεννιούνται με ένα μέρος του εγκεφάλου τους να είναι σχεδιασμένο να «βλέπει» λέξεις και γράμματα, θέτοντας τις βάσεις ήδη από την γέννηση προκειμένου να μάθουμε να διαβάζουμε, υποστηρίζει νέα επιστημονική μελέτη από το Ohio State University. Αναλύοντας τις εγκεφαλικές ανιχνεύσεις νεογνών, οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι το συγκεκριμένο μέρος του εγκεφάλου συνδέεται με το γλωσσικό δίκτυο του εγκεφάλου. «Αυτό το καθιστά εύφορο έδαφος για να αναπτυχθεί μια ευαισθησία στις οπτικές λέξεις, ακόμη και πριν από οποιαδήποτε έκθεση στη γλώσσα» δηλώνει χαρακτηριστικά η Δρ. Zeynep Saygin, ανώτερος συγγραφέας της μελέτης και επίκουρος καθηγητής ψυχολογίας στο κρατικό πανεπιστήμιο του Οχάιο.
Διαφοροποιημένη η περιοχή από τον οπτικό φλοιό
Οι ερευνητές ανέλυσαν σαρώσεις εγκεφάλων από νεογέννητα, μικρότερα από μία εβδομάδα και τις συνέκριναν με παρόμοιες σαρώσεις εγκεφάλου από ενήλικες. Η συγκεκριμένη εγκεφαλική περιοχή, που συνδέεται με το γλωσσικό δίκτυο του εγκεφάλου, βρίσκεται δίπλα σε ένα άλλο μέρος του οπτικού φλοιού που επεξεργάζεται πρόσωπα. «Επομένως είναι λογικό να πιστεύουμε ότι δεν υπάρχει διαφοροποίηση σε αυτά τα μέρη του εγκεφάλου στα νεογέννητα» δήλωσε η Δρ. Zeynep Saygin.
Ως οπτικά αντικείμενα, τα πρόσωπα έχουν μερικές από τις ίδιες ιδιότητες με τις λέξεις, όπως η ανάγκη υψηλής χωρικής ανάλυσης για να μπορούν οι άνθρωποι να τα δουν σωστά. Αλλά οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι, ακόμη και σε νεογέννητα, η συγκεκριμένη εγκεφαλική περιοχή ήταν διαφορετική από το μέρος του οπτικού φλοιού που αναγνωρίζει πρόσωπα, κυρίως λόγω της λειτουργικής του σύνδεσης με το τμήμα επεξεργασίας γλωσσών. «Η συγκεκριμένη περιοχή είναι εξειδικευμένη να βλέπει λέξεις, ακόμα και πριν εκτεθούμε σε αυτές» επισημαίνει η Δρ. Zeynep Saygin.
Εγκεφαλικές συνδέσεις ήδη από την γέννηση
«Είναι ενδιαφέρον να σκεφτούμε πώς και γιατί ο εγκέφαλός μας αναπτύσσει λειτουργικές ενότητες που είναι ευαίσθητες σε συγκεκριμένα πράγματα όπως πρόσωπα, αντικείμενα και λέξεις» επισημαίνουν οι ερευνητές. «Η μελέτη μας τόνισε πραγματικά το ρόλο της ύπαρξης ήδη εγκεφαλικών συνδέσεων ήδη από την γέννηση, για να βοηθήσει στην ανάπτυξη λειτουργικής εξειδίκευσης, ακόμη και για μια κατηγορία που εξαρτάται από την εμπειρία όπως η ανάγνωση» καταλήγουν.