Ως μέρος μιας διεθνούς συνεργασίας, οι ερευνητές του Πανεπιστημίου του Aalto διαπίστωσαν ότι αυτό που προσελκύει την προσοχή μας στις οθόνες, στην πραγματικότητα, δεν «μεταφέρεται» στις εφαρμογές των κινητών. Παρά την ευρεία χρήση κινητών τηλεφώνων και tablet στην καθημερινή μας ζωή, αυτή είναι η πρώτη μελέτη που δοκιμάζει εμπειρικά τον τρόπο με τον οποίο τα μάτια των χρηστών ακολουθούν στοιχεία που χρησιμοποιούνται συνήθως για κινητά.
«Οι εφαρμογές εμφανίζονται διαφορετικά στο κινητό από ότι σε επιτραπέζιο υπολογιστή ή πρόγραμμα περιήγησης: βρίσκονται σε μικρότερη οθόνη που μπορεί να συμπεριλάβει λιγότερα στοιχεία και, αντί για οριζόντια προβολή, οι κινητές συσκευές χρησιμοποιούν συνήθως κάθετη διάταξη. Μέχρι τώρα δεν ήταν σαφές πώς αυτοί οι παράγοντες θα επηρέαζαν τον τρόπο με τον οποίο οι εφαρμογές προσελκύουν το βλέμμα μας» εξηγεί ο καθηγητής του Πανεπιστημίου Aalto, Antti Oulasvirta.
Η φωτεινότητα επηρεάζει;
Σύμφωνα με παλαιότερες προσεγγίσεις, το βλέμμα μας δεν προσελκύεται μόνο από μεγαλύτερα ή φωτεινότερα στοιχεία αλλά παραμένει εκεί περισσότερο. Προηγούμενες μελέτες έχουν επίσης καταλήξει στο συμπέρασμα ότι όταν εξετάζουμε συγκεκριμένα είδη εικόνων, η προσοχή μας στρέφεται στο κέντρο των οθονών και επίσης στρέφεται οριζόντια σε όλη την οθόνη και όχι κάθετα. «Ήταν πραγματικά έκπληξη το γεγονός ότι τα φωτεινά χρώματα δεν επηρέασαν τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι προσαρμόζονται στις λεπτομέρειες της εφαρμογής.
Ένας πιθανός λόγος είναι ότι η ίδια η επαφή με το κινητό χαρακτηρίζεται από φωτεινά και φανταχτερά στοιχεία, οπότε τα πάντα στην οθόνη μπορούν ενδεχομένως να τραβήξουν την προσοχή σας, καθώς αυτός είναι ο τρόπος που σχεδιάζονται οι εφαρμογές. Φαίνεται ότι όταν όλα σχεδιάζονται με τέτοιο τρόπο για να ξεχωρίζουν αλλά τελικά τίποτα δεν τα καταφέρνει» αναφέρει ο επικεφαλής συγγραφέας και μεταδιδακτορικός ερευνητής Luis Leiva.
Το βλέμμα ως ένδειξη εξερεύνησης
Η μελέτη επιβεβαιώνει επίσης ότι ορισμένες άλλες αρχές σχεδιασμού ισχύουν για τις εφαρμογές στα κινητά. Το βλέμμα μετακινείται στην επάνω αριστερή γωνία, ως ένδειξη εξερεύνησης ή σάρωσης. Το κείμενο διαδραματίζει σημαντικό ρόλο, πιθανώς λόγω του ρόλου του στη μετάδοση πληροφοριών. Κατά την πρώτη χρήση, οι χρήστες τείνουν έτσι να εστιάζουν σε στοιχεία κειμένου μιας εφαρμογής για κινητά ως μέρη εικονιδίων, ετικετών και λογότυπων.
«Διάφοροι παράγοντες επηρεάζουν το πού πηγαίνει η οπτική μας προσοχή. Για τις φωτογραφίες, αυτοί οι παράγοντες περιλαμβάνουν το χρώμα, τα άκρα, την υφή και την κίνηση. Αλλά όταν πρόκειται για σχεδιασμένο οπτικό περιεχόμενο, όπως είναι τα γραφικά με τα οποία έρχεται σε επαφή ο χρήστης, η σύνθεση του σχεδιασμού είναι ένας κρίσιμος παράγοντας που πρέπει να ληφθεί υπόψη» καταλήγουν οι ερευνητές.