Είναι το Facebook μια θετική ή αρνητική επιρροή στην κοινωνία – και η εταιρεία, ή όντως κάποιος που είναι σε θέση να εφαρμόσει οποιοδήποτε είδος αλλαγής, πραγματικά ενδιαφέρεται;
Αυτό το ερώτημα έχει τεθεί από πολλές ερευνητικές εκθέσεις και ακαδημαϊκές αναλύσεις με την πάροδο των ετών, αλλά φαινομενικά, ο ευρύτερος πληθυσμός, τουλάχιστον στα δυτικά έθνη, στην πραγματικότητα δεν είχε δώσει μεγάλη προσοχή μέχρι τις προεδρικές εκλογές των ΗΠΑ του 2016, όταν αποκαλύφθηκε, στη συνέχεια, ότι ξένοι πράκτορες, πολιτικοί ακτιβιστές και άλλες ομάδες χρησιμοποιούν διαφημίσεις Facebook, δημοσιεύσεις και ομάδες για να επηρεάσουν τη δραστηριότητα των ψηφοφόρων στις ΗΠΑ.
Ξαφνικά, πολλοί συνειδητοποίησαν ότι μπορεί να έχουν υποστεί χειραγώγηση και ενώ το Κοινωνικό Δίκτυο έχει πλέον εφαρμόσει πολύ περισσότερα μέτρα προστασίας και ανίχνευσης για την καταπολέμηση της «συντονισμένης μη αυθεντικής συμπεριφοράς» από τέτοιες ομάδες, η ανησυχία είναι ότι αυτό μπορεί να μην είναι αρκετό και να είναι πολύ αργά για να σταματήσει ο επικίνδυνος αντίκτυπος που είχε και έχει το Facebook στην κοινωνία συνολικά.
Το αρχικό σύνθημα του Facebook «move fast and break things» θα μπορούσε, πράγματι, να «σπάσει» την κοινωνία όπως τη γνωρίζουμε. Αυτό μπορεί να φαίνεται ανησυχητικό, αλλά τα στοιχεία γίνονται όλο και πιο ξεκάθαρα.
Γρήγορη κίνηση
Η κυκλοφορία του News Feed του Facebook τον Σεπτέμβριο του 2006 ήταν μια στιγμή ορόσημο για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, παρέχοντας έναν νέο τρόπο για τους ανθρώπους, να αλληλεπιδρούν με τις κοινωνικές πλατφόρμες και, τελικά, για τις ίδιες τις πλατφόρμες να διευκολύνουν καλύτερα την αφοσίωση των χρηστών επισημαίνοντας τις δημοσιεύσεις που ενδιαφέρουν περισσότερο τους χρήστες .
Εκείνη την εποχή, το Facebook μόλις άρχισε να κερδίζει δυναμική, με συνολικά 12 εκατομμύρια χρήστες, αν και αυτό ήταν ήδη υπερδιπλάσιο του συνολικού αριθμού κοινού από το προηγούμενο έτος.
Το Facebook επίσης είχε αρχίσει να έχει αργά και σταθερά το κοινό του προηγούμενου ηγέτη των κοινωνικών μέσων MySpace και μέχρι το 2007, με 20 εκατομμύρια χρήστες, το Facebook είχε ήδη μπει στη διαδικασία προετοιμασίας για το επόμενο στάδιο και πώς θα μπορούσε να κρατήσει τους ανθρώπους πιο αφοσιωμένους και κολλημένους στην εφαρμογή του.
Εισήγαγε το κουμπί Like το 2007, το οποίο έδωσε στους χρήστες πιο έμμεσα μέσα για να δείξουν το ενδιαφέρον τους για μια ανάρτηση ή μια σελίδα, και στη συνέχεια το 2009, ξεκίνησε τον αλγόριθμο News Feed, ο οποίος λάμβανε στα υπόψιν διάφορες συμπεριφορές χρηστών και τις χρησιμοποίησε για να καθορίσει τη σειρά με την οποία θα εμφανίζονται οι δημοσιεύσεις στη ροή κάθε ατόμου – η οποία, πάλι, επικεντρώθηκε στο να κάνει την πλατφόρμα πιο εθιστική και πιο συναρπαστική.
Και λειτούργησε – η χρήση του Facebook συνέχισε να αυξάνεται και η αφοσίωση στην πλατφόρμα αυξήθηκε στα ύψη, και μέχρι το τέλος του 2009, το Facebook είχε περισσότερους από 350 εκατομμύρια συνολικούς χρήστες.
Αυτό σχεδόν διπλασιάστηκε ξανά μέχρι τα τέλη του 2010, ενώ έφτασε το ένα δισεκατομμύριο συνολικούς χρήστες το 2012.
Σαφώς, αυτή η προσέγγιση των αλγορίθμων λειτουργούσε όπως είχε προβλεφθεί.
Πηγή: socialmediatoday.com