Το σχολείο είναι ένας χώρος μάθησης και διαρκής εξέλιξης τόσο πνευματικής όσο και κοινωνικής. Το παιδί εκτός από γνώσεις, αποκτά φίλους από διαφορετικές τάξεις ή μαθήματα, διαφορετικών ηλικιών ενώ βλέπει και ακούει όλα όσα συμβαίνουν γύρω του. Η σύγχυση ως προς τον τρόπο που θα συμπεριφερθεί μέσα στο μάθημα, το διάλειμμα ή ακόμα και την ώρα του φαγητού, αποτελεί ένα φυσιολογικό στάδιο, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες, καθώς το παιδί λαμβάνει καθημερινά πολλά και διαφορετικά ερεθίσματα. Για αυτό ενδέχεται αν και είναι εξοικειωμένο με καλούς τρόπους συμπεριφοράς να τους «ξεχνά» κατά καιρούς.
Καλοί τρόποι VS Επιρροή
Τα παιδιά περνούν περίπου το 1/3 της ημέρας τους στο σχολείο για αυτό είναι σημαντικό να έχουν εξοικειωθεί με τους καλούς τρόπους, καθώς θα τα βοηθήσουν να παραμείνουν ανεπηρέαστα από τις συμπεριφορές των άλλων μαθητών. Οι καλοί και ευγενικοί τρόποι ενισχύουν την σιγουριά που νιώθει το παιδί για τον εαυτό του, με αποτέλεσμα να αισθάνεται άνετα να αντιμετωπίσει οποιαδήποτε κατάσταση. Του δίνουν επίσης την δυνατότητα να συγκεντρωθεί στην όποια διαδικασία συμβαίνει εκείνη την στιγμή, είτε μαθαίνει κάτι νέο ή ακούει το δάσκαλό του είτε επικοινωνώντας με τους μαθητές του.
Καλοί τρόποι στο σχολείο
Μέσα στο μάθημα
Ενώ οι κανόνες ενδεχομένως να διαφέρουν από εκπαιδευτικό σε εκπαιδευτικό, ορισμένοι καλοί τρόποι συμπεριφοράς κατά την διάρκεια του μαθήματος παραμένουν σταθεροί. Αυτοί οι τρόποι εμπεριέχουν φυσικά το «παρακαλώ» και το «ευχαριστώ», όταν τα παιδιά ζητούν και παίρνουν κάτι και διακρίνονται σε δύο είδη συμπεριφορών απέναντι στον δάσκαλο και απέναντι στους συμμαθητές του. Κατά την αλληλεπίδρασή του με τον δάσκαλο, συγκεκριμένα, θα πρέπει να ακούει με προσοχή, να σηκώνει το χέρι του πριν μιλήσει στην τάξη, να διατηρεί την οπτική επαφή με τον συνομιλητή του και να ευγενικό όταν μιλά. Με τον ίδιο ευγενικό τρόπο θα πρέπει να αντιμετωπίζει και τους υπόλοιπους μαθητές, ακούγοντάς τους όταν μιλούν, σεβόμενο το προσωπικό τους χώρο και τα προσωπικά του αντικείμενα.
Την ώρα του φαγητού
Το γεγονός ότι πρέπει να διατηρεί τους τρόπους του στην ώρα του φαγητού, δεν σημαίνει απαραίτητα ότι θα πρέπει να δειπνήσει με ένα πλήρες σκίτσο, αλλά όπως και στο σπίτι, δεν θα πρέπει να μιλά με το στόμα γεμάτο. Παράλληλα τονίστε πόσο σημαντικό είναι να παραμένει στην θέση του αλλά και να μαζεύει το χώρο του, πετώντας τα σκουπίδια του, αφού τελειώσει. Εξίσου σημαντικό, είναι να θέσετε και κάποια όρια, δηλώνοντάς του ότι δεν είναι σωστό να πάρει από το φαγητό ενός άλλου παιδιού ή να πετάξει τρόφιμα σε κάποιο άλλο.
Στο διάλειμμα
Ακόμα και όταν παίζουν ελεύθερα στο διάλειμμα, μπορούν να διατηρήσουν τους καλούς τους τρόπους. Τονίστε του ότι θα πρέπει να είναι υπομονετικό και να περιμένει την σειρά του για να ανέβει σε κάποιο παιχνίδι ενώ αν διαπιστώσετε ότι δυσκολεύεται, δώστε του να καταλάβει ότι μερικές φορές ίσως να πρέπει να περιμένεις λίγο περισσότερο από κάποιες άλλες. Μιας και το διάλειμμα αφήνει μεγάλη ελευθερία στο παιχνίδι του, είτε προσκαλώντας είτε αποκλείοντας κάποιο παιδάκι, είναι σημαντικό να το ενθαρρύνετε να καλεί στο παιχνίδι οποιοδήποτε παιδάκι είναι μόνο του.
Υπενθυμίστε κατά διαστήματα τους παραπάνω κανόνες, ακόμα και αν το παιδί τους ακολουθεί ώστε να είστε σίγουροι όταν του είναι ξεκάθαροι στο μυαλό του. Για να είναι αποτελεσματικοί ορίστε μαζί του ένα πλάνο συνεπειών, που θα ακολουθήσουν αν τους παραβεί, όπως η αφαίρεση συγκεκριμένων προνομίων ή ενός αγαπημένου παιχνιδιού.