Είναι γνωστό ότι η κλιματική αλλαγή καταστρέφει την ποιότητα του αέρα, γεγονός που συμβάλλει στην καταστροφή της δημόσιας υγείας. Οι ερευνητές, όμως προειδοποιούν για περισσότερα, αφού σύμφωνα με τα ευρήματα νέας επιστημονικής μελέτης, η αύξηση της συγκέντρωσης του διοξειδίου του άνθρακα στην ατμόσφαιρα, που ευθύνεται για το μεγαλύτερο μέρος της υπερθέρμανσης του πλανήτη, δυσχεραίνει την ποιότητα όχι μόνο του εξωτερικού αλλά και του εσωτερικού αέρα, μειώνοντας την απόδοσή μας, αφού δεν μπορούμε να σκεφτούμε μεθοδικά και με λογική.
Η έρευνα από το Πανεπιστήμιο του Colorado, που παρουσιάστηκε στην ετήσια συνάντηση της Αμερικάνικης Γεωφυσικής Ένωσης, επικεντρώθηκε στις συνθήκες που επικρατούν εντός των μαθητικών τάξεων, με τους μαθητές να κινδυνεύουν ακόμα περισσότερο στο μέλλον από την αύξηση των συγκεντρώσεων του διοξειδίου του άνθρακα στον αέρα της σχολικής αίθουσας.
Συσσώρευση διοξειδίου του άνθρακα σε κλειστούς χώρους
Προηγούμενες έρευνες έχουν εξετάσει τις επιπτώσεις της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στους εσωτερικούς χώρους όπως και τα επίπεδα συγκέντρωσης του διοξειδίου του άνθρακα, τα οποία τείνουν να συσσωρεύονται σε αυτούς, ειδικά σε χώρους με ανεπαρκή εξαερισμό, διότι όλοι εκπνέουμε. Αυτό οδήγησε τους ερευνητές στην νέα μελέτη, στην οποία ανέπτυξαν ένα μοντέλο για να δουν τι μπορούμε να περιμένουμε στο μέλλον. Το εν λόγω μοντέλο περιλαμβάνει τον τυπικό αριθμό μαθητών σε μια τάξη, τα συνηθισμένα ποσοστά εξαερισμού και την επίδραση που έχει στην γνωστική τους λειτουργία.
Μείωση έως και 25% της ικανότητας λήψης αποφάσεων
Οι ερευνητές στην συνέχεια «έτρεξαν» το πείραμα σε δύο πιθανά μελλοντικά σενάρια, όπου στο ένα περικόπτονται οι εκπομπές άνθρακα και στο άλλο αυξάνονται δραματικά, με τα ευρήματα να υπογραμμίζουν ότι η ικανότητα λήψης αποφάσεων σε άτομα εντός τάξεων ενδεχομένως να μειωθεί κατά 25% έως το 2100 λόγω της αύξησης του διοξειδίου του άνθρακα στον αέρα. «Η νεολαία είναι το μέλλον και το γεγονός ότι θα δυσκολεύονται πιθανότατα να πάρουν την σωστή απόφαση εξαιτίας του διοξειδίου του άνθρακα δεν αποτελεί μια θετική έκβαση» αναφέρει χαρακτηριστικά η συγγραφέας της μελέτης Shelly Miller και καθηγήτρια περιβαλλοντικής μηχανικής στο Πανεπιστήμιο του Colorado στο Boulder.
Τι μπορούμε να κάνουμε
«Αυτά θα μπορούσαν να παραμείνουν υποθετικά σενάρια και να αποφευχθούν αν μειώσουμε τις εκπομπές του διοξειδίου του άνθρακα» επισημαίνουν οι ερευνητές. Πέραν της μείωσης των εκπομπών του διοξειδίου του άνθρακα, καλό θα ήταν, ειδικά για τους μικρούς εσωτερικούς χώρους, να υπάρχει ο κατάλληλος εξαερισμός που θα λειτουργεί σωστά, φέρνοντας καθαρό αέρα από το εξωτερικό περιβάλλον, μηχανισμός που θα βοηθήσει κατά πολύ και τους μαθητές.