Οι ερευνητές του Ινστιτούτο Περιβαλλοντικών Επιστημών Guangzhou της Νότιας Κίνας, συγκεκριμένα, ανέλυσαν τους περιβάλλοντες χώρους των σχολείων, σχεδόν 60.000 μαθητών, με τα ευρήματα να δείχνουν ότι οι μαθητές αντιμετώπιζαν μικρότερο κίνδυνο εμφάνισης διαταραχής ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας εάν το σχολείο τους ήταν κοντά σε χώρο πράσινου, όπως το πάρκο, καθώς η φύση διεγείρει την εγκεφαλική τους λειτουργία.
Καθοριστική για τον εγκέφαλο η φύση
Θεωρίες, κατά καιρούς, έχουν υποστηρίξει ότι οι άνθρωποι ελκύονται εγγενώς από το φυσικό περιβάλλον, καθώς το χρειαζόμαστε, ειδικά στις μικρότερες ηλικίες, για την ομαλή ανάπτυξη κρίσιμων εγκεφαλικών δικτύων. Η ομάδα των επιστημόνων, με επικεφαλής τον Δρ. Bo-Yi Yang, ζήτησε περαιτέρω δοκιμές για να διερευνήσει τον τρόπο που η φύση μειώνει το κίνδυνο εμφάνισης της διαταραχής ενώ πρότειναν την φύτευση περισσότερων δέντρων μέσα και γύρω από σχολεία.
Τα συμπτώματα της διαταραχής
Η διαταραχή ελλειμματικής προσοχής και υπερκινητικότητας μπορεί να προκαλέσει ταραχή στα παιδιά όπως και πρόβλημα στην συγκέντρωσή τους. Στα συμπτώματα περιλαμβάνονται οι απότομες και νευρικές κινήσεις, η αδυναμία συγκέντρωσης στην συζήτηση, η λογοδιάρροια και ενδεχομένως η απουσία συγκέντρωσης.
Για την διεξαγωγή της επιστημονικής μελέτης, οι γονείς δήλωσαν πόσο συχνά παρουσίαζαν τα παιδιά τους κάποιο από τα συμπτώματα της διαταραχής, τους τελευταίους έξι μήνες. Το πράσινο γύρω από το σχολεία μετρήθηκε μέσω δορυφορικών εικόνων από βάσεις δεδομένων, που μπορούν να ποσοτικοποιήσουν τα επίπεδα του πράσινου σε κλίμακα.
Μεγαλύτερη έκθεση, μικρότερος κίνδυνος
Από τα 59.754 παιδιά που συμμετείχαν, τα 2.566 διαγνώστηκαν, κατά τους ερευνητές, με την διαταραχή. Στο μεταξύ, πιθανότερο να πάσχουν από την διαταραχή ήταν κυρίως αγόρια πάνω από την ηλικία των επτά ετών, που είχαν γεννηθεί πρόωρα ή των οποίων οι μητέρες κάπνιζαν ή κατανάλωναν αλκοόλ. Όπως ανάφερε η ερευνητική ομάδα: «Παρατηρήσαμε ότι η υψηλότερη έκθεση στο πράσινο σχετίζεται με μειωμένο κίνδυνο εμφάνισης της διαταραχής».
Αν και ακόμα δεν έχει διερευνηθεί εκτενώς πως σχετίζεται η διαταραχή με το φυσικό τοπίο, υπάρχουν μερικοί «μηχανισμοί» που μας δίνουν μια εικόνα. Τα δέντρα και τα φυτά, ειδικότερα, μειώνουν τα επίπεδα ατμοσφαιρικής ρύπανσης, η οποία έχει αποδειχθεί ότι βλάπτει την ανάπτυξη του εγκεφάλου.