Με το να λέτε πολλά πράγματα και να φωνάζετε στο παιδί, μάλλον πετυχαίνετε το αντίθετο αποτέλεσμα από το επιθυμητό. Τελικά αποδεικνύεται ότι αρκεί μία και μόνο φράση για να γίνετε κατανοητοί στο παιδί και να περάσετε το μήνυμα που θέλετε. Οι ειδικοί υποστηρίζουν ότι υπάρχει ένα όριο στο πόσες λέξεις μπορεί ένας εγκέφαλος που αναπτύσσεται να επεξεργαστεί. Εξάλλου το λακωνίζειν εστί φιλοσοφείν.
‘Το ξέρω, είναι δύσκολο’. Αυτή η φράση, σε συνδυασμό με ένα σοβαρό πρόσωπο και ένα απαλό χτύπημα στον ώμο, μπορεί να ανακουφίσει ένα παιδί με μεγάλα και δύσκολα συναισθήματα, γιατί δείχνετε ότι αναγνωρίζετε τη δυσκολία που αντιμετωπίζει εκείνη τη στιγμή. Έτσι δεν κολλάει στη στιγμή και προχωράει.
‘Περπάτησε παρακαλώ’! Μία θετική οδηγία μπορεί να τερματίσει πιο γρήγορα μία διαφωνία αντί να βρίσκετε ατελείωτα επιχειρήματα. Όταν λέτε ‘μην τρέχεις’, όχι απλά διακόπτετε αυτό που κάνει αλλά το κάνετε να αναρωτιέται για το τι πρέπει να πει ή να κάνει μετά.
‘Προσπάθησε ξανά’. Όταν το παιδί είναι αγενές ή φωνάζει, αυτή η οδηγία το βοηθά να γίνει πιο συνεργάσιμο επειδή νιώθει ότι έχει το ίδιο τον έλεγχο. Έτσι έχει την επιλογή να δοκιμάσει μία άλλη προσέγγιση αλλά χωρίς να του λένε τι να πει.
‘Τι είπα’; Σε αυτήν την περίπτωση, το πιο σημαντικό πράγμα είναι ο τρόπος που θα το πείτε. Αντί να υψώσετε τη φωνή σας και να γίνετε τρομακτική, ρωτήστε όντως με απορία να σας επαναλάβει τι είπατε ώστε να του το υπενθυμίσετε.
‘Σ’αγαπώ πολύ για να τσακωθώ’. Κλείνετε μία ασήμαντη διαφωνία ή έναν τσακωμό με μία φράση που υπογραμμίζει πόσο πολύ αγαπάτε το παιδί σας και δεν υποδηλώνει αδιαφορία.
‘Δεν μπορώ να σε καταλάβω όταν χρησιμοποιείς αυτήν τη φωνή’. Η ιδανική εναλλακτική στο ‘σταμάτα να γκρινιάζεις’. Όταν μιλήσει κανονικά, μπορείτε να το επιβραβεύσετε για την καλή επιλογή.
‘Πώς το ζητάμε’; Το να αποκτήσει τρόπους το παιδί, μπορεί να γίνει μία ατελείωτη μάχη. Αντί να φωνάξετε, μπορείτε απλώς να του υπενθυμίσετε τους κανόνες με έναν ήρεμο τρόπο.