Την Κυριακή 6 Μαΐου κυκλοφορεί ο Β’ τόμος της «Πολιτείας», η οποία θα διανεμηθεί σε τέσσερις τόμους. Θα ακολουθήσει το «Συμπόσιο» και στη συνέχεια η «Απολογία Σωκράτους» μαζί με τον διάλογο «Κρίτων» σε έναν τόμο.
Στους τόμους που προσφέρει «Το Βήμα» το αρχαίο κείμενο δίνεται αντικριστά με τη μετάφρασή του σε ζωντανά νέα ελληνικά και συνοδεύεται από εκτενή εισαγωγικά σημειώματα, φιλολογικά σχόλια, ερμηνευτικές αναλύσεις, θέματα-οδηγούς για τη διδασκαλία των κειμένων, χρήσιμα επίμετρα, πίνακες λέξεων και βιβλιογραφία, προσφέροντας τα έργα του Πλάτωνα σε έγκυρες φιλολογικές εκδόσεις χρηστικές και για τον αναγνώστη που τώρα επιχειρεί τη γνωριμία με το πλατωνικό έργο αλλά για εκείνον που θέλει να εμβαθύνει σε αυτό.
Πολιτεία: Ο Πλάτωνας μετά τον Σωκράτη
Τα δέκα βιβλία της «Πολιτείας», που ολοκληρώνεται γύρω στο 375 π.Χ., αποτελούν το κορυφαίο έργο του πλατωνικού στοχασμού και συνθέτουν ένα από τα θεμελιώδη κείμενα της πολιτικής φιλοσοφίας. Στον διάλογο αυτόν, που ανήκει μαζί με το «Συμπόσιο» και τον «Φαίδρο» στους λεγόμενους αισθητικούς και αλληγορικούς διαλόγους του Πλάτωνα, ο Σωκράτης συζητεί με άλλους στο σπίτι του πλούσιου γέροντα Κεφάλου περί δικαίου και εξετάζουν αν ο δίκαιος άνθρωπος είναι πιο ευτυχισμένος από τον άδικο. Η συζήτηση που αφορά αρχικά την ατομική ζωή επεκτείνεται έπειτα στο κράτος. Παρότι πρωταγωνιστικό πρόσωπο εξακολουθεί να είναι ο Σωκράτης, ο Πλάτωνας εδώ αρχίζει να απομακρύνεται από τις διδασκαλίες του δασκάλου του και να εκφράζει τις δικές του θέσεις για ποικίλα θέματα. Εδώ διατυπώνεται η θεωρία του περί ιδανικής πολιτείας, την ονομαστή πλατωνική Καλλίπολη, στην οποία υπηρετείται το αγαθό όταν την εξουσία έχουν οι φιλόσοφοι ή όταν οι άρχοντες γίνουν φιλόσοφοι. Στην «Πολιτεία» συναντούμε την παρουσίαση της θεωρίας των Ιδεών του Πλάτωνα με την περίφημη αλληγορία του σπηλαίου. Εδώ παρουσιάζεται και η πολυσυζητημένη διαμάχη μεταξύ ποίησης και φιλοσοφίας, όπου ο Πλάτωνας προκρίνει τη φιλοσοφία έναντι της τέχνης, απορρίπτοντάς την ως απλή μίμηση των αντικειμένων του κόσμου των αισθήσεων. Παρότι η πλατωνική πολιτεία – μια πολιτεία εφικτή για τον αρχαίο έλληνα φιλόσοφο – θεωρήθηκε ουτοπική, το κείμενο της «Πολιτείας» δεν έχει πάψει να συζητείται, να αναλύεται και να διδάσκεται ως θεωρητικό κείμενο σε σχολές Φιλοσοφίας και ως πρακτικό εγχειρίδιο μαζί με την «Ιστορία» του Θουκυδίδη σε σχολές διακυβέρνησης σε όλον τον κόσμο.
Μαζί,
Καρλ Μαρξ, Μανιφέστο του κομμουνιστικού κόμματος
Με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννηση του κορυφαίου πολιτικού στοχαστή, το θεμελιακό κείμενο, που αποτελεί τομή στη σύγχρονη πολιτική θεωρία και ιστορία
Το «Μανιφέστο του κομμουνιστικού κόμματος», η συγγραφή του οποίου είχε ανατεθεί στους Μαρξ και Ενγκελς από τη Λίγκα των Κομμουνιστών, οργάνωσης στην οποία μετείχαν Γερμανοί εξόριστοι, κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στο Λονδίνο τον Φεβρουάριο του 1848 στα γερμανικά. Προτείνει ένα σχέδιο δράσης για την προλεταριακή επανάσταση που θα επιτευχθεί με την ανατροπή της αστικής τάξης και τη θεμελίωση μιας νέας κοινωνίας, απαλλαγμένης από την ατομική ιδιοκτησία και τις διακριτές κοινωνικές τάξεις.
Η φήμη του βιβλίου υπήρξε μοναδική και πρωτοφανής. Δεν ήταν μια απλή σχολαστική πραγματεία για να μελετηθεί από τους λογίους και να σχολιαστεί από τους πολιτικούς φιλοσόφους. Το βιβλίο δεν διαβάστηκε για να ικανοποιήσει μια πνευματική περιέργεια. Στα χέρια των πρώτων αναγνωστών του, το «Μανιφέστο του Κομμουνιστικού Κόμματος» τέθηκε κατευθείαν σε εφαρμογή. Χρησιμοποιήθηκε ως πανίσχυρο και επικίνδυνο όπλο στους μεγάλους πολιτικούς αγώνες του νεότερου κόσμου μας.
Το έργο αυτό συμπυκνώνει εκρηκτικά τις βασικές κατευθυντήριες γραμμές που έμελλε να προκαλέσουν ένα βαθύτατο σχίσμα στον κόσμο: να τον χωρίσουν σε αυτούς που επιθυμούν τη διαιώνιση ενός συστήματος του «υπάρχειν» και σε εκείνους που απεργάζονται την ανατροπή του.