Αναμφισβήτητα ζούμε στην εποχή της πληροφορίας. Ό,τι θέλουμε να μάθουμε, ό,τι θέλουμε να ψάξουμε βρίσκεται δίπλα μας και περιμένει να το διαβάσουμε, αρκεί να πληκτρολογήσουμε τις κατάλληλες λέξεις. Όμως, ίσως πρόκειται επίσης και για την εποχή της υπερβολικής πληροφορίας. Ήδη έχουν εκφραστεί ανησυχίες για το γεγονός ότι είμαστε συνεχώς συνδεδεμένοι στο ίντερνετ και για το ότι μπορούμε να επικοινωνούμε διαδικτυακά ανά πάσα στιγμή. Έτσι, είμαστε υπερφορτωμένοι από δεδομένα. Σε βρετανική έρευνα με 1000 συμμετέχοντες το 1/3 είπαν ότι νοιώθουν στρεσαρισμένοι από τον όγκο της πληροφορίας που τους κατακλύζει. Η ψηφιακή κουλτούρα επηρεάζει τον ύπνο και τις σχέσεις τους, παραδέχεται το 44% και το 36% μιλάει για αίσθημα άγχους και δυσκολίες να χαλαρώσουν και να ηρεμήσουν. Παραδόξως όλη αυτή η κατάσταση κάνει δύσκολο να αφομοιώσουμε τις πληροφορίες, όπως παραδέχτηκε το 34% των συμμετεχόντων. Τα 2/3 επίσης, είπαν ότι νοιώθουν μεγάλη πίεση από το γεγονός ότι πρέπει να παρακολουθούν πληροφορίες και δεδομένα από πολλές πηγές συνέχεια. Για πολλούς (το 44%) η μόνη λύση είναι να αποσυνδέονται και το 14% χρειάζεται να κρύβουν τις συσκευές για να μην τις τσεκάρουν. Ο Δρ. Δημήτρης Τσιβρίκος, ψυχολόγος στο UCL στο Ηνωμένο Βασίλειο, εξηγεί ότι πρόκειται για πρόβλημα, αλλά πιστεύει ότι ο τρόπος με τον οποίο παρουσιάζεται η πληροφορία μπορεί να επηρεάζει. Το να έχουμε την προσοχή μας σε πολλά πράγματα ταυτόχρονα (multitasking) και να αλλάζουμε από το ένα στο άλλο πολύ γρήγορα έχει βρεθεί ότι αυξάνει τα επίπεδα της κορτιζόλης, της ορμόνης του στρες. Παρ’ όλα αυτά, το να μαθαίνουμε καινούργιες πληροφορίες επηρεάζει το κύκλωμα ανταμοιβής, πράγμα που μας οδηγεί σε έναν ατέρμονο κύκλο που μας κάνει να αναζητάμε πληροφορίες και να παίρνουμε ευχαρίστηση από αυτό. Η πρόταση του ειδικού είναι να χρησιμοποιούμε λιγότερο κείμενο και περισσότερες εικόνες, που φαίνεται ότι αποτυπώνονται καλύτερα στο μυαλό μας, με λιγότερες απαιτήσεις από τον εγκέφαλό μας. Και η τελευταία αυτή έρευνα φαίνεται να συμφωνεί με την πρότασή του, καθώς το 66% των συμμετεχόντων είπαν ότι τους είναι πιο εύκολο να κατανοήσουν κείμενα που έχουν περισσότερες γραφικές παραστάσεις, εικόνες, χάρτες και λιγότερες λέξεις. Αυτό συμβαίνει επειδή ο εγκέφαλός μας χρειάζεται να δουλέψει λιγότερο σκληρά για να κατανοήσει εικόνες.
Λιγότερα λόγια, περισσότερες εικόνες
Νέα έρευνα δείχνει ότι το να υπερφορτωνόμαστε με δεδομένα μπορεί να μας στρεσάρει και προτείνει λιγότερα λόγια και περισσότερες εικόνες.