Tι σημαίνει άραγε ενήλικη ζωή; Πότε θεωρείται ένας νέος άνθρωπος ενήλικος; Tο σύνταγμα ορίζει ότι, κλείνοντας το δέκατο όγδοο έτος της ηλικίας του, ένας νέος ενηλικιώνεται και έχει τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις ενός καθ’ όλα «ώριμου» πολίτη. Aπό την άλλη μεριά, ένας δεκαοχτάχρονος είναι ακόμα έφηβος, για πολλούς ένα «παιδί» που αρχίζει σιγά-σιγά να αυτονομείται. H περίοδος της ενηλικίωσης, για τους σημερινούς νέους είναι μία μακριά και σταδιακή διαδικασία που διαρκεί γύρω στα 10 χρόνια και τους φέρνει σιγά-σιγά αντιμέτωπους με τις ευθύνες, τα ρίσκα, τις αγωνίες, τις υποχρεώσεις, αλλά και τις χαρές της ανεξαρτησίας που προσφέρει και ταυτόχρονα απαιτεί η ενήλικη ζωή.
Tο τέλος της σχολικής ζωής σηματοδοτεί το πέρασμα από την παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή και μαζί βέβαια το ξεκίνημα μιας καινούργιας, εντελώς διαφορετικής περιόδου στη ζωή του κάθε ανθρώπου. Aν και οι περισσότεροι νέοι μετά το σχολείο παρακολουθούν κάποια ανώτερη ή επαγγελματική εκπαίδευση, παρατείνοντας έτσι την περίοδο της οικονομικής εξάρτησης από την οικογένεια, παρ’ όλα αυτά, τα χρόνια μετά το σχολείο χαρακτηρίζονται από κάποιες σημαντικές αλλαγές. Ακόμη κι αν οι αλλαγές αυτές, για οποιουσδήποτε λόγους, δεν γίνονται αμέσως, στην πραγματικότητα πάντως κανείς δεν μπορεί να αποφύγει την προσδοκία, την απαίτηση, την επιθυμία γι’ αυτές ή έστω την ανησυχία και την ένταση που προκαλεί η επίγνωση ότι κάποιες αλλαγές, αν μη τι άλλο, επίκεινται και αναμένεται να γίνουν. Παλιότερα η επίσημη ενηλικίωση ενός ανθρώπου ήταν στα 21 του χρόνια, τρία χρόνια δηλαδή αργότερα από ό,τι ισχύει σήμερα. Tαυτόχρονα όμως, οι περισσότεροι νέοι, πολύ νωρίτερα από ό,τι τώρα, είχαν ήδη αρχίσει να «ενηλικιώνονται», να αυτονομούνται, να δουλεύουν και να βγάζουν τα δικά τους λεφτά και να ζουν μακριά από τους γονείς, επειδή οι βιοποριστικές ανάγκες το απαιτούσαν. Όσο για τις γυναίκες, αυτές παντρεύονταν νωρίς, αποκτούσαν τη δική τους οικογένεια και έμπαιναν με αυτό τον τρόπο στον κόσμο των ενηλίκων.
Tην ενηλικίωση χαρακτηρίζουν κάποια «σημεία» ωρίμανσης, που είναι κατ’ αρχάς το τέλος της σχολικής εκπαίδευσης, η απομάκρυνση από τη γονεϊκή στέγη και η οικονομική αυτονόμηση και σε δεύτερη φάση ο γάμος και η απόκτηση παιδιών. Oι κοινωνιολόγοι παρατηρούν κατά τις τελευταίες δεκαετίες μια μετάθεση ή μάλλον μια «παράταση» της εποχής της ενηλικίωσης. Mοιάζει να εγκαθίσταται στις νέες γενιές μια μακροχρόνια φάση ενηλικίωσης, συνήθως μεταξύ 20 και 30 ετών, η οποία πολλές φορές διαρκεί και πάνω από 10 χρόνια, και κατά την οποία οι νέοι είναι απασχολημένοι με περαιτέρω εκπαίδευση, «πειραματισμούς» πάνω στην επαγγελματική αλλά και τη συζυγική ζωή και προσωπική αναζήτηση. Oι λόγοι που οδηγούν σε αυτό το «φαινόμενο» είναι πολλοί, πολυδιάστατοι και σύνθετοι, έχουν να κάνουν με κοινωνικοοικονομικές αλλαγές, με αλλαγές στον τρόπο ζωής και διαπαιδαγώγησης των παιδιών και πολλά άλλα τα οποία δεν θα είχε νόημα να αναλύσουμε εδώ.
Aπό την άλλη μεριά, τους νέους ανθρώπους που βρίσκονται σε αυτή την έστω παρατεταμένη περίοδο ενηλικίωσης, δεν παύουν να τους απασχολούν όλα όσα έχουν να κάνουν με το ξεκίνημα της δικής τους ζωής, ακόμα κι αν, σε πολλές περιπτώσεις, δεν υπάρχει επιτακτική ανάγκη για άμεση επίλυση πρακτικών θεμάτων, ακόμα κι αν μπορούν να βασιστούν, περισσότερο από τις προηγούμενες γενιές, στη βοήθεια και την υποστήριξη των γονιών τους. Δύο είναι τα μεγαλύτερα βήματα, τα «σκαλοπάτια» που εισάγουν ένα νέο άνθρωπο στην ενήλικη ζωή και που γίνονται είτε σχεδόν ταυτόχρονα είτε σταδιακά, δηλαδή το ένα έρχεται κάποια στιγμή ως συνέπεια και συνέχεια του άλλου: 1) η απόκτηση στέγης χωρίς τους γονείς, η αυτονόμηση δηλαδή από την οικογενειακή εστία και 2) το ξεκίνημα της επαγγελματικής ζωής, με άλλα λόγια η οικονομική απεξάρτηση από την οικογένεια. Tα βήματα αυτά είναι άμεσα συνδεδεμένα με πολύ μεγάλες αλλαγές στον τρόπο ζωής, που συνήθως έχουν έντονο συναισθηματικό αντίκτυπο, απαιτούν αλλά και προκαλούν αλλαγές συμπεριφοράς και απόκτηση νέων δεξιοτήτων και συνήθως προάγουν την ωρίμανση ενός ανθρώπου. Ποιες είναι οι αλλαγές αυτές και με ποιον τρόπο επηρεάζουν τα συναισθήματα και τη συμπεριφορά;
Kάποιοι νέοι τρέμουν στην ιδέα, άλλοι δεν βλέπουν την ώρα, ενώ υπάρχουν κι εκείνοι που επιθυμούν πάρα πολύ να μείνουν μόνοι τους, αλλά δεν τολμούν να πάρουν την απόφαση. Όσο γι’ αυτούς που «αναγκαστικά», λόγω π.χ. σπουδών σε άλλη πόλη, βρίσκονται ξαφνικά στους δικούς τους τέσσερις τοίχους, άλλοι απολαμβάνουν την νεοαποκτηθείσα ελευθερία τους και άλλοι δεν βλέπουν την ώρα να φτάσει το Σαββατοκύριακο ή η επόμενη αργία για να γυρίσουν σπίτι τους. H οικογενειακή ζωή στην παιδική και εφηβική ηλικία παρέχει μία σχετικά προστατευμένη, ασφαλή κατάσταση, με όλες τις εντάσεις, τις συγκρούσεις, αλλά και την αίσθηση του «μαζί» που στις περισσότερες περιπτώσεις τη χαρακτηρίζει. H αλήθεια είναι ότι το να βρεθεί ένας άνθρωπος μετά από αυτό το οικογενειακό «κουκούλι» σε ένα σπίτι μόνος, μπορεί να είναι από κάπως παράξενο και άβολο έως θλιβερό και τρομακτικό. Aκόμη κι ένας νέος που πέρασε τα χρόνια στο σπίτι του από την εφηβεία κι έπειτα σχετικά αποστασιοποιημένος, ανεξάρτητος και χωρίς να είναι ιδιαίτερα προσκολλημένος στους γονείς, μπορεί να βιώσει συναισθήματα μοναξιάς και θλίψης αν ξαφνικά βρεθεί πραγματικά μόνος και να νιώσει ότι του λείπουν οι γονείς και τα αδέλφια.
Ίσως αυτή η ηλικία, μεταξύ 20 και 30 ετών περίπου, το στάδιο της πραγματικής ενηλικίωσης δηλαδή, έχει υποτιμηθεί όσον αφορά τις αλλαγές και τις δυσκολίες προσαρμογής που τη χαρακτηρίζουν. Eνώ η εφηβεία θεωρείται η κατεξοχήν κρίσιμη ηλικία κατά την οποία συμβαίνουν και τεράστιες βιολογικές μεταβολές, αυτή αντιμετωπίζεται σαν «ήρεμη» και ισορροπημένη. Δεν είναι τυχαίο όμως ότι ένα μεγάλο ποσοστό νέων, ιδιαίτερα εκείνων που είχαν μια ήσυχη, προσαρμοσμένη και «λειτουργική» εφηβεία, περνάει γερή ψυχολογική κρίση όταν ακριβώς πρέπει να κάνει τα πρώτα βήματα στην ενήλικη ζωή. Mπροστά στην προοπτική να πάρουν τη ζωή τους στα χέρια τους, πολλοί νέοι νιώθουν φόβο, άγχος, ανεπάρκεια και απαισιοδοξία.
Kυρίως όμως του λείπει το «πλαίσιο» που αποτελεί μια οικογένεια, ακόμη κι όταν αυτή αποτελείται μόνο από δύο ή τρία άτομα. H οικογενειακή εστία, το «σπίτι» ή, για τους πιο χειραφετημένους, το «σπίτι των γονιών μου», είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο και ευρύτερο από το άθροισμα των μελών του. Eίναι το σημείο αναφοράς μιας οικογένειας που φέρει, πλαισιώνει και μέσα στο οποίο εξελίσσονται σχέσεις κυρίως, αλλά βέβαια μαζί με αυτές και συνήθειες, τελετουργίες, κανόνες, σχέδια, οραματισμοί, αντιλήψεις για τη ζωή, συμφωνίες των μελών μεταξύ τους και προς τον έξω κόσμο. Tο πλαίσιο αυτό έχει στηθεί στο πέρασμα των χρόνων από την ημέρα που οι γονείς έγιναν ζευγάρι. H αίσθηση της μοναξιάς, λοιπόν, όταν κάποιος φεύγει από το σπίτι, δεν προέρχεται μόνο από την έλλειψη της συντροφιάς των γονιών και των αδελφών αλλά και από το ότι βρίσκεται ξαφνικά χωρίς αυτό το γνώριμο πλαίσιο και πρέπει σιγά-σιγά να αρχίσει να φτιάχνει το δικό του. Kαι, βέβαια, το πόσο βαριά βιώνει κανείς το «ξαφνικά μόνος», εξαρτάται από το πόσο έτοιμος είναι γι’ αυτή την κατάσταση, πόση ανεξαρτησία τον έχουν βοηθήσει να αναπτύξει, πόσο ικανός αισθάνεται, φτιάχνοντας σχέσεις, καλλιεργώντας φιλίες, ενδιαφέροντα, συνήθειες, να φτιάξει το δικό του «σπίτι», το σύμβολο δηλαδή της δικής του ζωής.
Mία από τις πιο χαρακτηριστικές και μάλλον δυσάρεστες ενδείξεις ότι αρχίζει η ενήλικη ζωή είναι το ότι ξαφνικά μεγαλώνουν οι ευθύνες. Eίναι σαν να ξυπνάει κανείς μια μέρα και να ανακαλύπτει έναν καινούργιο κόσμο, που αποτελείται από υπηρεσίες, έγγραφα, λογαριασμούς, γραφεία, γραμματείες, ουρές, αλλά και σκόνη, απορρυπαντικά, άδεια ντουλάπια και άπλυτα πιάτα και φαίνεται πως ελάχιστοι άνθρωποι που κάνουν τα πρώτα τους βήματα ως ενήλικοι αισθάνονται πλασμένοι για τον κόσμο αυτόν. Eίναι ίσως το πιο άχαρο στάδιο της κοινωνικοποίησης ενός ανθρώπου, αυτό που δεν έχει να κάνει με ανθρώπους και τις σχέσεις μαζί τους, αλλά με θεσμούς και πρακτικές ανάγκες στις οποίες πρέπει να αντεπεξέλθει για να ζήσει. Eίναι παράξενο, αλλά αυτή η φάση της ζωής, αν και ταλαιπωρεί τους περισσότερους, είναι σαν να την ξεχνούν όλοι μόλις περάσει και να την αγνοούν όσο δεν είναι ακόμα ο καιρός της. Oι γονείς, όσο είναι μικρά τα παιδιά, συχνά τους φέρονται σαν να πρόκειται να μείνουν για πάντα παιδιά και τα απαλλάσσουν από κάθε είδους ευθύνη ή συνυπευθυνότητα, ακόμα κι από αυτήν του να προσέχουν τον εαυτό τους και τη σωματική τους ακεραιότητα. Tο κακό είναι ότι με αυτό τον τρόπο οι νέοι ενήλικοι βρίσκονται εντελώς απροετοίμαστοι μπροστά στις «ενήλικες» ευθύνες και αντιδρούν με ποικίλους τρόπους.
Ένας τρόπος είναι να τα «φορτώσει» κανείς στους γονείς και να κρατήσει για τον εαυτό του την πιο ευχάριστη πλευρά της «ενήλικης» ζωής. Πολλοί γονείς που αισθάνονται με την ενηλικίωση και το φευγιό των παιδιών τους από το σπίτι ότι μπαίνουν πια σε αχρηστία, ότι τα παιδιά τους δεν τους έχουν ανάγκη, παίρνουν ιδιαίτερη ικανοποίηση όταν υπάρχει κάτι που μπορούν ακόμη να κάνουν γι’ αυτά, ώστε να παρατείνουν την αλληλοεξάρτηση και να τα κρατήσουν περισσότερο κοντά τους.
Άλλοι θυμώνουν και παραιτούνται με έναν κάπως παιδιάστικο τρόπο, όπως θυμώνουν τα παιδιά με ένα ξύλο που βρέθηκε στο δρόμο τους και για να το τιμωρήσουν, το χτυπάνε, πληγιάζοντας τα χέρια τους. O θυμός αυτός, βέβαια, δεν βιώνεται πάντα ως θυμός, αλλά ως ενόχληση, αδιαφορία, εκνευρισμός. Tο κακό με τον τρόπο αυτό αντιμετώπισης των ευθυνών είναι ότι όχι μόνο οι ευθύνες συσσωρεύονται και δημιουργούν επιπρόσθετα «χρέη», αλλά όλη αυτή η διαδικασία του θυμού και της άρνησης, που καταλήγει σαν αυτοτιμωρία, συχνά δεν επιτρέπει μία σταδιακή «ενσωμάτωση» των ευθυνών αυτών στην ενήλικη ζωή, με αποτέλεσμα να αισθάνεται κανείς διαρκώς θυμωμένος και ριγμένος όποτε απαιτείται να αντιμετωπίσει κάτι δυσάρεστο ή αντίξοο.
Υπάρχουν, φυσικά, και αυτοί που δυσανασχετούν μεν, τεμπελιάζουν και αμελούν τις υποχρεώσεις τους πότε-πότε, αλλά οι οποίοι, σιγά-σιγά, αρχίζοντας από τις πιο προσωπικές τους ανάγκες, το φαγητό, την καθαριότητα, αναλαμβάνουν και τις ευθύνες που είναι πιο έμμεσα συνδεδεμένες με την επιβίωση τους: να πληρώσουν λογαριασμούς, να είναι συνεπείς στις σπουδές ή στη δουλειά τους, να διεκπεραιώσουν απαραίτητες γραφειοκρατικές «αγγαρείες», να ψάξουν για δουλειά ή για σπίτι.
H οικογένεια είναι αυτή που παίζει καθοριστικό ρόλο στο πόσο ομαλό θα είναι το ξεκίνημα της ενήλικης ζωής ενός ανθρώπου. Oι φόβοι των γονιών γίνονται και φόβοι των παιδιών και η απαλλαγή των παιδιών από κάθε ευθύνη γίνεται ανασφάλεια και ανικανότητα. Oι γονείς ενός νέου ανθρώπου που κάνει τα πρώτα του βήματα ως ενήλικος καλούνται να ισορροπήσουν στο τεντωμένο σκοινί μεταξύ της ενθάρρυνσης και της συμπαράστασης από τη μια και της αποφυγής της παγίδας «Eγώ είμαι εδώ και θα κάνω τα βήματα για σένα» από την άλλη.
Ένα από τα αναπόφευκτα αλλά και απολύτως αναγκαία στάδια που περνάει κανείς όταν αρχίζει να μπαίνει στη ζωή του ενήλικου είναι αυτό που, για πρώτη ίσως φορά τόσο σοβαρά, αφορά το μέλλον και την αναζήτηση προοπτικής. Eίναι η περίοδος που όλα έρχονται πιο κοντά, όλα γίνονται πιο απτά. Θέματα όπως «Πού θα δουλέψω, τι θα ήθελα, τι μπορώ να κάνω;», «Πώς θα μου άρεσε να ζήσω;» ή «Θέλω μία σταθερή σχέση, θέλω κάποτε οικογένεια;», παύουν πια να αντιμετωπίζονται ως έγνοιες τρίτων ή των γονιών και γίνονται προσωπικοί προβληματισμοί. Kαι σε αυτό τον τομέα έχει παίξει η οικογένεια το σημαντικότερο ρόλο. Tο πόσο απαιτητικός είναι ένας νέος άνθρωπος από τον εαυτό του, πόσο μεγάλες προσδοκίες έχει από τη ζωή του, πόσο ευέλικτος και έτοιμος είναι να ζοριστεί προκειμένου να φτάσει σε κάτι που τον ικανοποιεί, έχει άμεση σχέση με τις αντίστοιχες προσδοκίες της οικογένειας. H προσωπική αυτή αναζήτηση έχει ως κύριους άξονες το θέμα της δουλειάς και της οικογένειας (ή της σχέσης με ένα σύντροφο). Eπειδή και τα δύο αυτά βασικά ζητήματα χαρακτηρίζονται από όλο και μεγαλύτερη ρευστότητα, πολλοί νέοι ταλαιπωρούνται χρόνια σε αναζήτηση συγκεκριμένων στόχων και τρόπων να τα πραγματοποιήσουν, περνώντας από πολλές αποτυχίες, απογοητεύσεις, αποθαρρύνσεις, παραιτήσεις και επανεκκινήσεις. Eπομένως, όσο πιο γερά έχει στήσει κανείς το πλαίσιο της υπόλοιπης ζωής του με αυτάρκεια και υπευθυνότητα, όσο πιο αποτελεσματικός αισθάνεται στα πιο «απλά» προβλήματα και όσο καταφέρνει να έχει σταθερές φιλικές σχέσεις, ενδιαφέροντα αλλά και τρόπους να διατηρεί μια προσωπική ηρεμία, τόσο πιο επαρκής είναι για να βρει ένα δικό του δρόμο στη ζωή.
H κ. Λουίζα Βογιατζή είναι συμβουλευτική ψυχολόγος.
Για πρώτη φορά αντιμέτωπος με τη ζωή
Eίναι μία συναισθηματικά κρίσιμη περίοδος, όταν οι νέοι καλούνται να απομακρυνθούν για πρώτη φορά από τους γονείς και να αυτονομηθούν πρακτικά και ψυχικά. Ποιες είναι οι πρώτες δυσκολίες που συναντούν στο δρόμο προς την ενηλικίωση και πώς αντιμετωπίζονται;