Οι ερευνητές φαίνεται πως είναι ένα βήμα πιο κοντά σε ένα χάπι αδυνατίσματος, το οποίο «καίει« το λίπος, με τον ίδιο τρόπο που το καταφέρνει η γυμναστική.

Μελέτη του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνια στο Μπέρκλεϊ διαπίστωσε ότι η ενεργοποίηση του baby fat – δηλαδή των «καφέ» λιπωδών κυττάρων που βοηθούν τα νεογέννητα μωρά να ρυθμίζουν τη θερμοκρασία του σώματός τους – θα μπορούσε να βοηθήσει τους ενήλικες να κάψουν περισσότερες θερμίδες. Σε αντίθεση με τα λευκά λιπώδη κύτταρα που χρησιμεύουν για την αποθήκευση της ενέργειας που μετατρέπεται σε λίπος, τα καφέ λιπώδη κύτταρα λειτουργούν παρόμοια με τα μυϊκά κύτταρα, μπορούν δηλαδή να μετατρέψουν το λίπος και τα σάκχαρα σε θερμότητα.

Τα ευρήματα αποτελούν μέρος μιας ευρύτερης έρευνας που στόχο έχει την εύρεση της φαρμακευτική αγωγής για το αδυνάτισμα ατόμων που δεν μπορούν να γυμναστούν. Και δεδομένου ότι 7 στους 10 Αμερικανούς, πάνω από 20 ετών, είναι υπέρβαροι ενώ σχεδόν το 40% είναι παχύσαρκοι, οι επιστήμονες αναζητούν μακροπρόθεσμες λύσεις.

Καφέ λίπος: Ο fit σύμμαχός μας

Ερευνητές του Πανεπιστημίου του Μπέρκλεϊ στην Καλιφόρνια αναζητούν τη λύση στον μηχανισμό με τον οποίο τα μωρά καίνε θερμίδες για να μένουν ζεστά. «Έχουμε ανακαλύψει μια νέα διαδικασία που ενεργοποιεί το καφέ λίπος, το οποίο καίει το άσπρο λίπος και τα σάκχαρα και τα μετατρέπει σε θερμότητα», δήλωσε ο επικεφαλής της έρευνας Andreas Stahl, καθηγητής και πρόεδρος του Τμήματος Διατροφικών Επιστημών και Τοξικολογίας στο Πανεπιστήμιο Μπέρκλεϊ. «Η κατανόηση του τρόπου ενεργοποίησης του καφέ λίπους θα μπορούσε να ξεκλειδώσει νέους τρόπους για την καταπολέμηση της παχυσαρκίας» πρόσθεσε.

Όταν η θερμοκρασία σώματος πέσει κάτω από τους 35,5 βαθμούς Κελσίου, τότε αυτό αντιδρά με ένα αντανακλαστικό ρίγος, προκαλώντας συστολή των μυών και θερμότητα, ώστε η θερμοκρασία του σώματος να επανέλθει στους 36,6 βαθμούς Κελσίου. Τα μωρά δεν αναπτύσσουν την ικανότητα να τρέμουν μέχρι την ηλικία των δύο ή τριών ετών, γιατί το σώμα τους ρυθμίζει τη θερμοκρασία μέσω ενός καφέ λιπώδους ιστού, ο οποίος βρίσκεται ανάμεσα στις ωμοπλάτες τους. Όταν το σώμα τους είναι κρύο, ο εγκέφαλος δίνει εντολή στα καφέ λιπώδη κύτταρα να κάψουν θερμίδες προκειμένου να παραχθεί η απαραίτητη θερμότητα. Το καφέ λίπος μειώνεται καθώς τα μωρά μεγαλώνουν και αναπτύσσουν άλλα ρυθμιστικά συστήματα, ωστόσο μια μελέτη του 2009 αποκάλυψε ότι οι ενήλικες έχουν μικρές ποσότητες αυτού του λίπους σε διάφορα σημεία στο σώμα τους.

Όταν το σώμα αισθάνεται κρύο, ο εγκέφαλος απελευθερώνει νορεπινεφρίνη, η οποία ανιχνεύεται από έναν υποδοχέα καφέ λίπους. Τα βιοχημικά σήματα στη συνέχεια ενεργοποιούν την παραγωγή μιας πρωτεΐνης που ονομάζεται Uncoupling Factor-1 (UCP1), η οποία αναγκάζει τα κύτταρα να μετατρέψουν τη λίπος και τη ζάχαρη σε θερμότητα αντί να την αποθηκεύσουν σε κανονικά λευκά κύτταρα λίπους.

Η μελέτη εστίασε επίσης στη μυοσίνη, ένα μόριο που είναι απαραίτητο για τη σύσπαση των καφέ λιπωδών κυττάρων η οποία ενεργοποιεί την πρωτεΐνη UCP1 που απαιτείται για την καύση θερμίδων. Όταν οι ερευνητές μπλοκάρουν τη μυοσίνη, τα κύτταρα μαλακώνουν, με αποτέλεσμα την παραγωγή 70% λιγότερης πρωτεϊνης UCP1. Όταν μπλοκάρουν πλήρως την UCP1, τα καστανά λιπώδη κύτταρα λειτουργούν ως λευκό λίπος, δηλαδή ως αποθήκες ενέργειας. Τα ευρήματα δείχνουν ότι θα μπορούσε να δημιουργηθεί ένα φάρμακο, είτε σε χάπι είτε σε άλλη μορφή, που θα σκληραίνει τα καστανά λιπώδη κύτταρα ενισχύοντας έτσι τη λειτουργία καύσης θερμίδων.

«Τώρα που καταλαβαίνουμε καλύτερα πώς λειτουργούν τα καφέ λιπώδη κύτταρα, μπορούμε να ανακαλύψουμε τρόπους για να ενισχύσουμε τη μυοσίνη στο καφέ λίπος και συνεπώς να αυξήσουμε τη θερμογένεση και την καύση του λίπους», είπε ο επικεφαλής της έρευνας.

«Τα φάρμακα για την τόνωση της μυοσίνης θα δημιουργήσουν πιθανότατα πιθανώς περισσότερα καφέ λιπαρά κύτταρα στους ενήλικες» καταλήγει ο καθηγητής.