Οι ερευνητές του Dartmouth College διαπίστωσαν ότι το e-διάβασμα μας κάνει να “χάνουμε” την ικανότητα της αφηρημένης σκέψης και της σύνθεσης της γενικότερης εικόνας των πληροφοριών που λαμβάνουμε.
Σε σχετικό πείραμα έδωσαν το ίδιο κείμενο σε δυο ομάδες συμμετεχόντων. Τα άτομα της πρώτης ομάδας το διάβασαν σε κανονικό χαρτί, ενώ εκείνα της δεύτερης σε ηλεκτρονική μορφή.
Στη συνέχεια έθεσαν ερωτήσεις στους συμμετέχοντες για την ιστορία που διάβασαν και παρατήρησαν ότι σε ότι αφορά τις αφηρημένες ερωτήσεις όσοι διάβασαν την ιστορία στο χαρτί σκόραραν υψηλότερα (66% σωστές απαντήσεις) συγκριτικά με όσους διάβασαν την ιστορία ηλεκτρονικά (48% σωστές απαντήσεις). Αντιθέτως στις πολύ συγκεκριμένες ερωτήσεις αναφορικά με λεπτομέρειες οι όροι αντιστράφηκαν με τους ψηφιακούς αναγνώστες να έχουν 73% σωστές απαντήσεις σε σύγκριση με το 58% των παραδοσιακών αναγνωστών.
Δεδομένου ότι η ικανότητα της αφηρημένης και αφαιρετικής σκέψης θεωρείται σύμφωνα με τους ψυχολόγους σημαντικός παράγοντας που επηρεάζει όχι μόνο την αντίληψη και την κατανόηση, αλλά και την αυτοεκτίμηση και την αναζήτηση στόχων στη ζωή, οι ερευνητές εφιστούν την προσοχή σε αυτή τη διάσταση της ηλεκτρονικής ζωής που δεν είναι αμελητέα.