Το να χρησιμοποιούμε πολύ το μυαλό μας – κυρίως στη διάρκεια της εφηβείας – μπορεί να βοηθήσει στην επιβίωση των εγκεφαλικών μας κυττάρων και να επηρεάσει στο πώς θα λειτουργεί ο εγκέφαλός μας αργότερα στη ζωή μας, βρίσκει νέα μελέτη.
Σύμφωνα με μία έρευνα που έγινε στο Πανεπιστήμιο Rutgers, του New Jersey των Η.Π.Α., και δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Frontiers in Neuroscience τα «νεογέννητα» εγκεφαλικά κύτταρα νεαρών ποντικιών που μάθαιναν επιτυχώς επιβίωσαν πολύ περισσότερο από ότι τα αντίστοιχα νέα κύτταρα σε ποντίκια που δεν μάθαιναν με επιτυχία.
Η νευροεπιστήμονας Tracey Shors, καθηγήτρια στο Τμήμα Ψυχολογίας και στο Κέντρο Νευροεπιστημών του Πανεπιστημίου Rutgers, που ήταν μεταξύ των συγγραφέων της μελέτης, εξηγεί ότι στα ποντίκια που δεν μάθαιναν, περίπου τα μισά εγκεφαλικά κύτταρα δεν ήταν πια εκεί, 3 εβδομάδες μετά τη δημιουργία τους. Αντιθέτως, στα ποντίκια που μάθαιναν ήταν δύσκολο να μετρήσουν οι επιστήμονες τι είχε συμβεί με τα νέα εγκεφαλικά κύτταρα, καθώς ήταν πάρα πολλά εκείνα τα κύτταρα που ήταν ακόμα ζωντανά.
Οι επιστήμονες γνώριζαν εδώ και χρόνια ότι οι νευρώνες (τα εγκεφαλικά κύτταρα) στα ενήλικα ποντίκια – που είναι πολύ λιγότερα από ό,τι στη διάρκεια της εφηβείας – μπορούσαν να διασωθούν με τη βοήθεια της μάθησης, αλλά δεν γνώριζαν αν αυτό θα ίσχυε και με τα νεαρά ποντίκια που παράγουν 2 με 4 φορές περισσότερα εγκεφαλικά κύτταρα από ότι τα ενήλικα.
Εξετάζοντας τον ιππόκαμπο, την περιοχή του εγκεφάλου που σχετίζεται με τη μάθηση, αφού τα ποντίκια έμαθαν να συσχετίζουν έναν ήχο με ένα ηλεκτρικό ερέθισμα, οι επιστήμονες ανακάλυψαν ότι τα νέα εγκεφαλικά κύτταρα, που είχαν βάψει με μία χρωστική, παρέμεναν ζωντανά σε όσα ποντίκια είχαν ολοκληρώσει τη διαδικασία της μάθησης, ενώ τα εγκεφαλικά κύτταρα δεν είχαν επιβιώσει σε όσα ποντίκια είχαν αποτύχει να μάθουν.
Νότιο Αιγαίο: Μια περιπλάνηση στα έθιμα και στις γαστρονομικές παραδόσεις των γιορτών
«Δεν είναι ότι η διαδικασία της μάθησης δημιουργεί νέα κύτταρα, αλλά ότι καταφέρνει να διατηρήσει κάθε φορά ζωντανά τα νέα εγκεφαλικά κύτταρα που είναι παρόντα όταν ξεκινά η μάθηση.», εξηγεί η νευροεπιστήμονας Tracey Shors. Επίσης, τονίζει ότι η διαδικασία είναι παρόμοια και στους ανθρώπους οπότε και στα αγόρια και κορίτσια στην εφηβεία, μίας τόσο σημαντικής περιόδου στη ζωή μας, ο εγκέφαλος έχει σε μεγαλύτερο βαθμό την καταπληκτική ικανότητα να δημιουργεί νέους νευρώνες και νέες συνδέσεις μεταξύ των νευρώνων. «Οι έφηβοι προσπαθούν να βρουν ποιοι είναι, ποιοι θέλουν να γίνουν όταν μεγαλώσουν και βρίσκονται στο σχολείο σε ένα περιβάλλον μάθησης όλη την ημέρα. Ο εγκέφαλος χρειάζεται να έχει πολύ μεγάλη δύναμη για να ανταπεξέλθει σε όλες αυτές τις απαιτήσεις.», τονίζει η νευροεπιστήμονας.