Η ευρέως διαδεδομένη αντίληψη ότι το Facebook βλάπτει την ψυχική υγεία των χρηστών δείχνει να διαψεύδεται από μεγάλη μελέτη του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης.
Οι ερευνητές εξέτασαν πώς η διάδοση του Facebook την περασμένη δεκαετία μπορεί να επηρέασε τα επίπεδα ευημερίας των χρηστών σε 72 χώρες.
«Τα καλύτερα διαθέσιμα δεδομένα σε παγκόσμιο επίπεδο δεν στηρίζουν την ιδέα ότι η επέκταση των κοινωνικών μέσων έχει αρνητική επίδραση στην ευημερία σε διαφορετικά έθνη με διαφορετική δημογραφική σύνθεση» δήλωσε σε δελτίο Τύπου ο Άντριου Πριζιμπίλσκι του Ινστιτούτου Διαδικτύου της Οξφόρδης, συνεπικεφαλής της μελέτης.
H Meta παραχώρησε στους ερευνητές δεδομένα για την αύξηση της βάσης χρηστών της σε κάθε χώρα το διάστημα 2008-2019. Πέρα από αυτό, η εταιρεία δεν είχε καμία ανάμειξη στην ανάλυση και δεν ενημερώθηκε για τα αποτελέσματα πριν από τη δημοσίευσή τους, διαβεβαιώνουν οι ερευνητές.
Τα δεδομένα της Meta αντιστοιχήθηκαν στη συνέχεια με δεδομένα για την ευημερία ενός εκατομμυρίου ανθρώπων που είχαν συμμετάσχει σε παλαιότερη έρευνα της εταιρείας Gallup.
Η ανάλυση δεν προσέφερε ενδείξεις αρνητικών συνεπειών σε τρεις επιμέρους παράγοντες, την ικανοποίηση από τη ζωή και τις αρνητικές και θετικές ψυχολογικές εμπειρίες.
Αντίθετα, «η ανάλυση υποδεικνύει ότι το Facebook είναι πιθανό να συνδέεται θετικά με την ευημερία» δήλωσε ο Πριζιμπίλσκι.
Γενική εικόνα
Προηγούμενη έρευνα της ίδιας ομάδας είχε δείξει εξάλλου πως δεν υπάρχει σαφής σύνδεση ανάμεσα στη χρήση του Διαδικτύου και την ψυχική υγεία των εφήβων.
Η μελέτη μπορεί να δίνει μια γενική εικόνα, δεν απαντά όμως στο ερώτημα του εάν τα κοινωνικά μέσα έχουν αρνητικές συνέπειες για επιμέρους ευάλωτες ομάδες, όπως οι κάθε είδους μειονότητες.
Όπως σχολίασε στο BBC η Σόνια Λίβινγκστοουν, καθηγήτρια της Σχολής Οικονομικών του Λονδίνου, «μου θυμίζει ένα συνέδριο που πήγα στο οποίο τέθηκε το ερώτημα ‘τι αλλαγές έφερε μισός αιώνας τηλεόρασης;’ Πώς είναι δυνατόν να υπάρχει μόνο μία απάντηση;»
Για την καλύτερη διερεύνηση του θέματος, λένε οι ερευνητές, απαιτούνται περισσότερα δεδομένα από τις εταιρείες του Διαδικτύου.
Όπως δήλωσε ο έτερος συνεπικεφαλής της μελέτης, καθηγητής Μάτι Βουόρε, «τα ευρήματά μας θα πρέπει να οδηγήσουν τη συζήτηση σχετικά με τα κοινωνικά δίκτυα σε πιο ισχυρά θεμέλια εμπειρικής έρευνας».
«Απαιτείται πιο διαφανής συνεργασία ανάμεσα σε ανεξάρτητους επιστήμονες και την βιομηχανία τεχνολογίας για να διαπιστώσουμε πώς, πότε και γιατί οι σύγχρονες online πλατφόρμες μπορεί να επηρεάζουν τους χρήστες τους».